성역할 고정관념의 측면에서 제7차 교육과정에 따른 중등 과학 교과서의 삽화 분석

An Analysis of Illustrations from Secondary Science Textbooks Developed under the 7th National Curriculum in Aspect of Gender-Role Stereotyping

  • 발행 : 2004.12.30

초록

이 연구에서는 제7차 교육과정에 따른 중등 과학 교과서 25권에 나타난 성역할 고정관념을 분석하였다. 전체 19810개의 삽화 중 인물을 포함하는 3549개(17.9%)의 삽화를 선택하였다. 각 삽화에 등장한 남성과 여성의 빈도를 조사한 후, 각 인물의 활동 유형과 적극성 여부를 분석하였다. 교과서에는 남학생과 남성이 여학생 또는 여성에 비하여 더 많이 등장하였는데, 특히 남성과 여성의 차이가 매우 컸다. 반면에 대부분의 학생과 성인이 나이나 성별에 관계없이 적극적으로 묘사되었다. 남성의 직업 유형은 여성에 비하여 다양하게 나타났으며, 교과서에 등장하는 과학자는 대부분 남성이었다.

In this study, 25 science textbooks developed under the 7th National Curriculum were analyzed for gender-role stereotyping. A total of 3549 (17.9%) illustrations including persons were selected from 19810 illustrations from the textbooks. The frequencies of men and women appearing in them were counted, and the types of activities and the characters of people in them were analyzed. Male pupils and adults appearing in the textbooks were more frequently than female, and the difference between male and female adults was very great. However, the characters of pupils and adults were found to be active regardless of their age and gender. The jobs of male adults were depicted to be more diversified than those of female. Scientists appearing in the textbook illustrations also were mostly male.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(2000). 교과서 백서
  2. 교육인적자원부(2003). 교육통계연보
  3. 김정자(1985). 국민학교 교과서에 나타난 성역할 연구. 여성연구, 4(1), 1-121
  4. 노태희, 차정호, 왕혜남(2004). 7차 초등학교 과학 교과서의 삽화에 나타난 성역할 고정관념 분석. 초등과학교육, 23(1), 85-91
  5. 노태희, 최용남(1996). 성역할의 관점에서 조사한 과학자와 자신에 대한 이미지의 격차 및 과학 관련 태도와의 관계성 조사. 한국과학교육학회지, 16(3), 286-294
  6. 노태희, 최용남(1997). 초등학교 과학 관련 교재에 나타난 성 역할 고정관념 분석. 한국초등과학교육학회지, 16(1), 1-9
  7. 신동희(2000). 양성 평등 교육의 관점에서 본 초등학교 '자연' 교과서 분석. 한국과학교육학회지, 20(2), 193-199
  8. 윤진, 박승재(2003). 과학 관련 진로 선택 과정의 구조 방정식 모형. 한국과학교육학회지, 23(5), 517-530
  9. 이옥, 양옥승(1991). 성차와 성역할의 사회화. 한국여성연구회 편저, 여성학 강의. 서울: 동녘
  10. 정진경 (1992). 청소년의 성역할 사회화. 이윤구 편저, 청소년 심리학. 서울: 한국청소년연구원
  11. Bazler, J. A., & Simonis, D. A. (1991). Are high school chemistry textbooks gender fair? Journal of Research in Science Teaching, 28(4), 353-362 https://doi.org/10.1002/tea.3660280408
  12. Brush, S. (1985). Women in physical science: From drudges to discoverers. The Physics Teacher, 23(1), 11-19 https://doi.org/10.1119/1.2341701
  13. Chipman, S. F., & Thoman, V. (1985). Women's participation in mathematics: Outlining the problem. In S. Chipman, L. R Brush, D. M. Wilson (Eds.), Women and mathematics: Balancing the equation. Lawrence Erlbaum Associates: Hillsdale, NJ. 1-24
  14. Peterson, S. B., & Lach, M. A. (1990). Gender stereotypes in children's books: Their prevalence and influence on cognitive and affective development. Gender and Education, 2(2), 185-197 https://doi.org/10.1080/0954025900020204
  15. Potter, E. F., & Rosser, S. V. (1992). Factors in life science textbooks that may deter girls' interest in science. Journal of Research in Science Teaching, 29(7), 669-686 https://doi.org/10.1002/tea.3660290705
  16. Powell, R. R., & Garcia, J. (1985). The portrayal of minorities and women in selected elementary science series. Journal of Research in Science Teaching, 22(6), 519-533 https://doi.org/10.1002/tea.3660220606
  17. Randle, D., & Anderson, O. R. (1999). An analysis of steudent perception of learning activities in a museum-based school. Paper presented at the Annial Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, New York, America, ED445895
  18. Rodrick, L. M., & Tracy, D. M. (2001). Gender clutures in a science classroom: Teaching that frees girls and boys to learn. Equity & Excellence in Education, 34(2), 29-34 https://doi.org/10.1080/1066568010340205
  19. Wang, W. (1998). Gender role stereotypes in chinese primary school textbooks. Asian Journal of Womens Studies, 4(4), 39-59 https://doi.org/10.1080/12259276.1998.11665833
  20. Whiteley, P. (1996). The 'gender fairness' of integrated science textbooks used in Jamaican high schools. International Journal of Science Education, 18(8), 969-976 https://doi.org/10.1080/0950069960180808