A Cause Analysis of Learning Environment Variables of Change in Science Attitudes on Elementary and Secondary School Students

초.중.고 학생들의 과학 태도 변화에 대한 학습환경의 원인 분석

  • Published : 2004.12.30

Abstract

The importance of science attitudes is more increasing in science education. Science attitudes may influence students' attainment, consistency and quality of classwork as well as their later views of science education and scientific occupations. According to the international comparative researches and longitudinal studies on Korean students' science attitudes, it has shown that the more grade, the less science attitude. This research was survey the science attitudes and learning environment variables, and then make a inquiry that causes of decline of science attitudes. To study this purpose, the participating students in this study will be selected from 3th to 11th grade. 6,925 participants were administered 3 times in questionnaires of science attitudes and learning environment variables during a year. The result of this study showed that science attitude got low after June. Science attitude was changed from 4th grade to 8th grade students. Science attitude much more decrease second semester than first semester, high school students' science attitude fell much. It was experience about science that cause the biggest effect in science attitude and other learning environment variables influence in science attitude change. Learning environment variables made different influence from students of increased and declined science attitude. As category that influence in science attitude, in elementary school were gender, area and grade, in middle school were grade and area, and in high school was area.

최근 학교교육에서 학생들의 과학 태도에 대한 관심과 중요성이 증대되고 있다. 학생들의 과학 태도는 학업 성취도, 교육 프로그램의 일관성, 수업의 질뿐만 아니라 과학 교육의 관점과 과학 관련 직업 선택에도 영향을 준다. 그 동안의 과학 태도에 대한 선행 연구와 국제 비교 연구에 의하면, 우리나라 학생들의 과학 태도는 점차 하락하고 있는 것으로 나타났다. 이 연구에서는 초 중 고 학생들의 과학 태도 변화 과정을 알아보고, 이에 영향을 미치는 학습 환경 변인을 밝히는데 그 목적이 있다. 초등학교 3학년부터 고등학교 2학년 학생 약 6,925명을 대상으로 2003년 3월부터 3회에 걸쳐 학생틀의 과학 태도와 학습 환경 검사를 실시하였다. 분석 결과, 학생들의 과학 태도는 일년 중 6월 이후에 낮아지고, 초등학교 4학년에서 중학교 2학년까지 과학 태도가 크게 변하였다. 과학 태도가 1학기보다는 2학기에 더 많이 하락하였으며, 초 중학교 학생들보다 고등학생들의 과학 태도 하락 폭이 더 컸다. 학생들의 과학 태도에 가장 큰 영향을 주는 요인은 과학에 대한 경험이고, 교사, 학급 분위기 등이 과학 태도 변화에 영향을 주는 것으로 나타났다. 학습 환경 변인은 과학 태도가 하락한 학생과 과학 태도가 상승한 학생이 각각 다르게 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 과학 태도에 영향을 주는 범주는 초등학교에서는 성, 학년, 지역, 중학교에서는 학년과 지역, 그리고 고등학교에서는 지역으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강정구(1986). 교육성과에 영향을 주는 환경변인에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 박사학위 논문
  2. 권치순, 박도영(1990). 국민학생들의 과학에 대한 태도 조사연구. 한국과학교육학회지, 10(2), 39-47
  3. 김영신(2000). 과학적 사고력 발달의 인과적 구조 모형에 대한 생태학적 접근. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문
  4. 김영신, 정완호(2001). 과학적 사고력 발달에 영향을 미치는 변인의 규명에 대한 연구. 한국과학교육학회지, 21(3), 590-608
  5. 김효남, 정완호, 정진우, 양일호, 김영신(1999). 초 . 중 . 고 학생들의 과학 정의적 특성 추이 분석을 위한 종단적 연구. 한국과학교육학회지, 19(2), 194-203
  6. 배종웅(1992). 학생의 사회경제적 배경과 교사기대 및 학엽성취의 관계분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  7. 안귀덕(1986). 귀인 성향, 지각학습풍토 및 두 변인의 상호작용이 학습태도와 학업성취도에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 박사학위 논문
  8. 안규복(1986). 중학생들의 학교에 대한 태도 분석. 전남대학교 교육대학원 석사학위 논문
  9. 이범홍, 김영민(1984). 학습 부진아의 과학적 태도 조사연구. 한국 교육 개발원
  10. 이재천, 김범기(1998). 과학 수업에서 교사에 의해 조성되는 심리적 학습환경 측정도구 개발. 한국과학교육학회지, 18(3), 313-325
  11. 임청환, 김승화, 양일호(1997). 초 . 중학생들의 과학탐구능력에 미치는 인지적 심리적 특성에 대한 공변량 구조분석. 한국과학교육학회지, 17(1), 1-10
  12. 최순호(1993). 학생이 지각한 가정 및 학교의 심리적 환경이 정치 태도에 미치는 영향. 공주대학교 교육대학원 석사학위 논문
  13. 최종후, 한상태, 강현철, 김은석(1998). AnswerTree를 이용한 데이터마이닝 의사결정나무분석. SPSS 아카데미
  14. 한국교육과정평가원(2000). 제 3차 학력평가 국제 비교연구
  15. 허명(1993). 초 . 중 . 고 학생의 과학 및 과학 교과에 대한 태도 연구. 한국과학교육학회지, 13(1), 19-33
  16. Anderman, E. M., & Young, A. J. (1994). Motivation and strategy use in science: Individual differences and classroom effects. Journal of Research in Science Teaching, 31(8), 811-831 https://doi.org/10.1002/tea.3660310805
  17. Beaton, A. E., Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzalez, E. J., Smith, T. A., & Kelly, D. L.(1997). International association for the evaluation of educational achievement. lEA's third international mathematics and science study(TIMSS). TIMSS international study center, Boston College, Chestnut Hill, MA
  18. Blosser, P. E. (1984). Attitude research in Science education. Information bulletin, No. 1. (ERIC Document Reproduction Service No. ED249941)
  19. Blumenfeld, P. C., & Meece, J. L. (1988). Task factors, teacher behavior, and students' involvement and use of learning strategies in science. The Elementary School Journal, 88(3), 235-250 https://doi.org/10.1086/461536
  20. Chinn, A. C. (1997). A microgenetic study of learning about the molecular theory of matter and chemical reactions. Unpublished doctoral dissertation, Kansas University
  21. Coble, C. R. & Koballa, T. r, Jr. (1996). Science education. In Huston, J., Buttery, T., & Guytom, E.(Eds.), Handbook on research in teacher education. New York. Macmillan
  22. Ebenezer, J. V., & Zoller, U. (1993). Grade 10 students' perceptions of and attitudes toward science teaching and school science. Journal of Research in Science Teaching, 30(2), 175-186 https://doi.org/10.1002/tea.3660300205
  23. Fraser, B. J. (1989). Learning environment research in science classroom: Past progress and future prospect. NARST Monograph, Number Two. ED 324 206
  24. Haladyna, & Shaughnessy, J. (1982). Attitudes toward science: A quantitative synthesis. Science Education, 66(4), 547-563 https://doi.org/10.1002/sce.3730660406
  25. Haladyna, T., Olsen, R., & Shaughnessy, J. (1982). Relations of student, teacher, and learning environment variables to attitudes toward science. Science Education, 66(5), 671-687 https://doi.org/10.1002/sce.3730660503
  26. Hill, O. W. (1990). Three studies of factors affecting the attitudes of blacks and females toward the pursuit of science and science related careers. Journal of Research in Science Teaching, 27(4), 289-314 https://doi.org/10.1002/tea.3660270403
  27. Johnsey, R. (1995). The design process - Does it exist? A critical review of published models for the design process in England and Wales. International Journal of Technology and Design Education, 5(3), 199-217 https://doi.org/10.1007/BF00769904
  28. Keeves, J. P. (1975). The home, the school, and achievement in mathematics and science. Science Education, 59(4), 439-460 https://doi.org/10.1002/sce.3730590402
  29. Kuhn, D., Garcia-Mila, M., Zohar, A., & Andersen, C. (1995). Strategies of knowledge acquisition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 60(4) (Serial No. 245)
  30. Laforgia, J. (1988). The affective domain related to science education and its evaluation. Science Education, 72(4)
  31. Lawrenz, F. (1987). Gender effects of student perception of the classroom psychological environment. Journal of Research in Science Teaching, 24(8), 689-697 https://doi.org/10.1002/tea.3660240803
  32. Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Beaton, A. E., Gonzalez, E. J., Smith, T. A., & Kelly, D. L. (1997). Science achievement in the primary school years: IEA' s Third International Mathematics and Science Study(TIMSS). TIMSS International Study Center, Boston College, Chestnut Hill, MA
  33. McGinnis, J. R., Kramer, S., Shama, G., Graeber, A. O., Parker, C. A., & Watanabe, T. (2002). Undergraduates' attitudes and beliefs about subject matter and pedagogy measured periodically in a reform-based mathematics and science teacher preparation program. Journal of research in Science Teaching, 39(8), 713-737 https://doi.org/10.1002/tea.10042
  34. Plucker, J. A. (1996). Secondary science and mathematics teachers and gender equity: Attitudes and attempted interventions. Journal of Research in Science Teaching, 33(7), 737-751 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199609)33:7<737::AID-TEA3>3.0.CO;2-O
  35. Reynolds, A. J., & Walberg, H. J. (1991). A structural model of science achievement. Journal of Educational Psychology, 83(1), 97-107 https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.1.97
  36. Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In Sikula, J., Buttery, T., & Guyton, E.(Eds), Handbook of research on teacher Education.(2nd ed). New York. Simon & Schuster Macmillan
  37. Shrigley, R. L. (1990). Attitudes and behavior are correlates. Journal of Research in Science Teaching, 28(1), 55-72
  38. Siegler, R. S., & Chen, Z. (1998). developmental differences in rule learning: A microgenetic analysis. Cognitive Psychology, 36, 273-310 https://doi.org/10.1006/cogp.1998.0686
  39. Siegler, R. S., & Crowley, K. (1991). The microgenetic method: A direct means for studying cognitive development. American Psychologist, 46(6), 606-620 https://doi.org/10.1037/0003-066X.46.6.606
  40. Talton, E. L, & Simpson, R. D. (1986). Relationship of attitudes toward self, family, and school with attitude toward science among adolescents. Science Education, 70(4), 365-374 https://doi.org/10.1002/sce.3730700403
  41. Welch, M. (1996). The strategies used by ten grade 7 students working in dingle sex dyads to solve a technological problem. Unpublished doctoral dissertation, McGill University of Montreal