An Analysis of the History of Science Presented at the Chapter of Inquiry of Science in High School Science Textbooks: A Comparison of the Textbooks Developed Under 6th and 7th National Curriculam

고등학교 과학 교과서의 "과학의 탐구" 단원에 제시된 과학사 내용 분석: 6차와 7차 교육과정에서 개발된 교과서 비교

  • Published : 2004.10.30

Abstract

In this study, the history of science (HOS) presented at the chapter of "Inquiry of science" in high school science textbooks developed under the 6th and 7th national curriculam was analyzed and compared. A total of 57 sections from 19 textbooks (6th: 12 textbooks, 7th: 7 textbooks) were analyzed in terms of the domain and the presentation level of the HOS described. The results revealed that the frequencies of HOS per page of the textbooks under the 7th curriculum tended to be higher than those under the 6th one in all the domains (conceptual, procedural, and contextual), of which the difference in conceptual domain was statistically different. Regarding the describing level (limited and extensive) at the presentation of the HOS, the frequencies of extensive descriptions per page for the textbooks under the 7th curriculum were also significantly higher than those under the 6th one. The improvement of frequencies and presentation level of HOS in 7th national curriculum could help students to understand scientific concept and nature of science and to have an interest about science.

본 연구에서는 제7차 교육과정에 의한 고등학교 과학 교과서 "과학의 탐구"단원을 대상으로 과학사의 내용 유형 및 표현 수준을 분석하고, 이를 제6차 교과서와 비교했다. 6차 교과서 12권, 7차 교과서 7권의 57개 소단원을 분석했다. 과학사의 '개념적', '과정적', '문맥적' 세 범주의 쪽당 빈도에서 7차의 평균이 6차보다 높은 경향이 있었고, 특히 '개념적' 범주에서 유의미한 차이가 나타났다. 과학사의 '확장적', '제한적' 두 표현 수준에서는 '확장적' 표현의 쪽당 빈도에서 7차의 평균이 6차보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 7차에서의 과학사의 빈도 및 표현 수준의 향상은 학생들이 과학의 개념 및 본성에 대해 이해하고, 과학에 대한 흥미를 갖도록 하는데 도움을 줄 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 교육부(1997). 과학과 교육과정. 서울: 대한교과서
  2. 김찬종, 서만석, 김희백, 심재호, 현종오, 한인옥, 권성기,박성식 (2002). 고등학교 과학. 서울: (주)도서출판 디딤돌
  3. 송상용(1984). 교양과학사. 서울: 우성문화사
  4. 양승훈, 김인환, 송진용, 정원우, 조정일(1996). 과학사와 과학 교육. 서울: 민음사
  5. 정완호, 권재술, 김대수, 검범기, 신영준, 우종옥, 이길재, 정진우, 최병순, 황원기(2002). 고등학교 과학. 서울:(주)교학사
  6. 최경희, 김숙진(1996). 과학 교과서 선정과 평가에 관련된 교사들의 인식조사와 과학 교과서 명가틀 개발에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 16(3), 303-313
  7. 한복수, 하병권, 박승각, 정구조, 구창현, 박범익, 이팽윤, 김주훈, 이태욱, 박수인(1997). 고등학교 공통과학. 서울: (주)동아서적
  8. 한종하, 이문원, 최돈형, 최우섭, 이상훈, 최승언, 허명, 김경호, 노석구 (1997). 고등학교 공통과학. 서울: 대한교과서
  9. Ahlgren, A & Rutherford, F. J.(1990). Science for all Americans: Sientific Literacy. New York: Oxford University Press
  10. Beaton, A. E., Gonzalez, E. J., Keilly, D. L., Martin, M. O., Mullis, I. V. S., & Smith, T. A.(1996). Science achievement in the middle school years:IEA's third international mathematics and science study (TIMSS). Chestnut Hill, MA: Boston College
  11. Chiang-Soong, B. & Yager, R. E.(1993). The inclusion of STS material in the most frequently used secondary science textbooks in the U.S. Journal of Research in Science Teaching, 30(4), 339-349 https://doi.org/10.1002/tea.3660300403
  12. Duschi, R. A.(1990). Restructuring of ideas in science educaiton: Implications for practice. New York:Teachers College Press
  13. Irwin, A. R.(2000). Historical case studies: Teaching the nature of science in context. Science Education, 84(1), 5-26 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1<5::AID-SCE2>3.0.CO;2-0
  14. Jenkins, E.(1991). The History of Science in British School: Retrospect and Project. History, Philosophy, and Science Teaching. New York:Teachers Colledge Press
  15. Matthews, M. R.(1994). Science teaching: The role of history and philosophy of science. New York:Routledge
  16. Solomon, J., Duveen, J., McCarthy, S., & Scott, L.(1992). Teaching about the nature of science through history: Action research in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 409-421 https://doi.org/10.1002/tea.3660290408
  17. Wandersee, J. H. (1985). Can the history of science help science educators anticipate students' misconceptions? Journal of Research in Science Teaching, 23(7), 581-587 https://doi.org/10.1002/tea.3660230703
  18. Wang, H. C.(1998). Science in historical perspectives:A content analysis the history of science in secondary school physics textbooks. Doctoral Dissertation, University of Southern California