An analysis of STS Contents Reflected in the Middle School Science Textbooks and Instructions

중학교 과학 교과서와 수업에 반영된 STS 내용 분석

  • Published : 2004.06.30

Abstract

The purposes of this study were to examine the middle school science textbooks published according to the 7th curriculum by analyzing overall structure of the books and STS contents, and to diagnose the current status of STS education in science classroom through interviews with teachers and students of the middle schools. It was found that STS approaches were of increasing importance in the science textbooks, however, they were not popular in the science classes. STS topics in the middle school textbooks were related mostly to 'applications of science' and 'social problems and issues', and few of the topics were related to 'cooperative work on real problems', 'multiple dimensions of science' and 'practice with decision making strategies'. Major barriers of STS education implementation in middle school science classroom were identified as follows; difficulties of assessment, teachers' insufficient cognitions and experiences regarding STS education, perceptions of students and parents that prefer didactic lecture methods and working on exercises. Desirable directions for the improvement of present status of STS education in middle school science classes were proposed.

이 연구에서는 제7차 교육과정에 따라 개발된 중학교 과학 교과서의 구성과 접근 방식에서 STS를 어떻게 고려하고 있으며 교과서에서 다루고 있는 STS 내용에는 어떤것들이 있는지를 분석하고, 과학 교사와 학생을 대상으로 면담을 실시하여 수업에서 실제로 STS 교육이 어떻게 이루어지고 있는지를 살펴보았다. 교과서 구성이나 내용 면에서 종전에 비하여 STS가 강조되고 있으나, 주로 읽을거리 형태의 '과학의 응용', '사회적 문제와 논쟁' 내용에 편중되어 있어 보다 다양한 STS 접근과 STS 주제를 포함할 필요가 있다. 그리고 STS 내용에 대한 평가의 어려움, STS 교육에 대한 교사의 인식과 경험 부족, 그리고 학부모와 학생의 인식 부족 등으로 인하여 중학교 과학 수업에서 STS 교육을 실현하기 어려운 것으로 생각된다. 이상과 같은 연구 결과를 토대로 중학교 과학 수업에서 STS 교육이 실효를 거두기 위한 몇 가지 제언을 하였다.

References

  1. 곽영순(2002). 과학과 교육 내실화 방안 연구. 한국교육과정평가원
  2. 고한중, 전경문, 노태희(2002). 제7차 교육과정에 의한 초등학교 과학 교과서의 STS 내용 분석. 초등과학교육,21, 289-296
  3. 교육부(1997). 초.중등 학교 교육과정: 국민 공통 기본교육 과정. 교육부 고시 제1997-15호
  4. 김수이, 정영란(1995). 제6차 교육과정에 따른 중학교 과학 교과서 생물 단원의 STS 내용 분석. 한국생물교육학회지, 23(2), 113-120.
  5. 김윤희, 권효진, 문성배(1999). 제6차 교육과정에 따른 중학교 과학 교과서(화학 단원)의 STS 내용 분석. 대한화학회지, 43, 321-327
  6. 김정태, 김윤회, 문성배(2002). 화학II 교과서의 STS 내용 분석. 대한화학회지, 46, 90-96
  7. 조태호, 박강은, 정희철(2002). 초등학교 과학 교과의 생명 영역에 대한 STS 내용 분석. 한국생물교육학회지, 30(3), 246-255
  8. 최경희, 김숙진(1996). 과학 교과서 선정과 평가에 관련된 교사들의 인식 조사와 과학 교과서 평가를 개발에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 16(3), 303-313
  9. 최경희(1997). 중학교 과학 교과서에 포함된 과학-기술사회(STS) 내용, 활동 유형과 포함 정도 분석. 한국과학교육학회지. 17(4), 425-434
  10. 홍미영(2001). 고등학교 화학 I 교과서의 STS 교육 내용 및 구성 방식 개선 방안. 대한화학회지, 45(5), 491-499
  11. Bybee, R. W.(1987). Science education and sciencetechnology-society(STS) theme. Science Education, 71(5), 667-683 https://doi.org/10.1002/sce.3730710504
  12. Collette, A. T., & Chiappetta, E. L.(1989). Science instruction in the middle and secondary school(2nd ed.). Columbus, OH: Merill Publishing Company
  13. Gardner, P. L.(1999). The representation of science technology-society relationships in Canadian physics textbooks. International Journal of Science Education, 21(3), 329-347 https://doi.org/10.1080/095006999290732
  14. Kahl, S., & Harms, N.(1981). Project synthesis: Purpose, organization and procedures. In N. C. Harms, & R. E. Yager (Eds.), What research says to the science teacher (Vol. 3, pp. 5-11). Washington, DC: NSTA
  15. National Research Council(1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press
  16. National Science Teachers Association (1982). NSTA position statement on science-technology-society: Science education for the 1980s. Washington, DC: NSTA
  17. Solomon, J.(1993). Teaching science, technology, society. Buckingham: Open University Press
  18. Wilkinson, J.(1999). A quantitative analysis of physics textbooks for scientific literacy themes. Research in Science Education, 29(3),385-399 https://doi.org/10.1007/BF02461600
  19. Yager, R. E.(1989). A rationale for using personal relevance as a science curriculum focus in schools. School Science snd Mathematics, 89(2), 144-156 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1989.tb11902.x
  20. Yager, R. E.(2001). Science-Technology-Society and education: A focus on learning and how persons know. In S. H. Cutcliffe & C. Mitcham (Eds.), ViSion of STS. Albany: State of University of New York Press
  21. Yager, R. E., & Tamir, P.(1993). STS approach: Reason, intentions, accomplishments and outcomes. Science Education, 77(6), 638-658
  22. Zoller, U.(1993). Expanding the meaning of STS and movement across the globe. In R. E. Yager (Ed.), What research says to the science teacher, volume 7: The science, technology, society movement. Washington, DC: NSTA