소집단 실험활동에 나타난 중학생 질문 - 응답의 유형과 빈도

Types and Frequencies of Questions - Answers by Middle School Students in a Small Group Activities During School Experiments

  • 발행 : 2004.04.30

초록

소집단 실험활동에서 학생간 질문의 유형과 빈도를 파악하기 위하여, 서울소재 여자중학교 1학년 학생 5명의 실험수업을 관찰하고 관찰학생을 면담하였다. 소집단 실험활동에서 학생간 질문을 분석한 결과, 사고형 질문보다 정보형 질문의 빈도가 높았다. 정보형 질문의 대부분은 실험과정이나 결과를 묻는 절차질문이었다. 사고형 질문의 대부분은 결과를 해석하면서 잘 이해되지 않은 부분에 대하여 설명을 요구하는 이해질문이었다. 드물게 변칙발견질문이 제기되었으나 학습을 위한 토론으로 이어지지 않았다. 그리고 2인1조로 활동을 한 경우에 5인1조의 경우보다 응답률이 높았고, 도움을 받는 질문의 비율도 높았다. 2인1조 활동에서는 성취도가 상대적으로 낮은 학생이 질문하고 성취도가 높은 학생이 응답하는 경향이 두드러졌다. 또 구성원의 성취도 차이가 큰 조에서는 질문의 빈도가 낮게 나타났으며, 구성원의 성취도 차이가 적은 조에서는 성취도에 따라 질문 유형의 차이가 나타났다. 결론적으로 소집단 실험활동에서 제기되는 학생간 질문은 사고형 질문보다 정보형 질문의 빈도가 높으며, 구성원의 수가 적을 때 응답을 통해 도움 받는 질문의 비율이 높았다.

This study investigated the types and frequencies of student-student questioning (SSQ) in a small group activities, 5 in one group or 2 in one group, during school experiments. Five girls of seventh grade were observed during school experiments and interviewed afterward. Between students, information-type questions were asked more frequently than thought-type questions. Most of the information-type questions were procedural ones and most of the thought-type questions were comprehension ones. However, thought-type questions did not make further discussion in the activities. The rate of answers in the case of 2 in one group was higher than that of 5 in one group. Moreover, the similar tendency was found when we investigated the rate of helpful question-answers. In a pair, lower achiever usually asked questions, not answered as much as in 5 in one group, and higher achiever answered. The frequency of SSQ in a pair was relatively low when there was a big difference of science achievements between pair members. In conclusion, information-type questions were asked more frequently than thought-type questions during school experiments and the rate of helpful question-answers was higher when group members was fewer.

키워드

참고문헌

  1. 김대식, 박인근, 성은모, 국동식, 김익균, 손영철, 노승호, 김학기(1993). 전통적 수업에 의한 중학교 학생들의 과학개념 변화. 한글과학교육학회지, 13(1), 100-120
  2. 김성근, 여상인, 우규환(1999a). 과학수업에서의 학생 질문에 대한 연구(I) - 학생 질문을 강화한 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 19(3), 377-388
  3. 김성근, 여상인, 우규환(1999b). 과학수업에서의 학생 질문에 대한 연구(II) - 학생 질문의 유형별 분석. 한국과학교육학회지, 19(4), 560-569
  4. 김은숙, 박승재(2002). 전문가의 물리 문제 풀이 방략 가시화 연습에 의한 대학생의 질문 향상. 한국과학교육학회지, 22(3), 466-477
  5. 김정자(2001). 불일치 상황제시 수업에서 나타난 고등학생 질문분석. 한국교원대학교 석사학위 논문
  6. 김희경, 강태욱, 송진웅(2003). 7차 교육과정에 따른 중학교 과학 교과서 물리단원 실험의 특정. 새물리, 47(6), 387-394
  7. 박은주(1998). 교실수업에서 안내된 상호 질문활동이 중학생의 힘 관련 단원학습에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  8. 이무, 박승재(1987). 일반계 고등학교 과학교육 실태 비교 분석. 한국과학교육학회지, 7(2), 71-87
  9. 이명숙(2003). 중학교 과학수업에서 학생의 질문에 영향을 미치는 요인과 질문의 유형, 서울대학교 대학원 석사 학위논문
  10. 정영란, 배재희(2002). 질문 강화 수업이 중학생들의 질문 수준과 학업 성취도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 22(4), 872-881
  11. Ashmore, A. D., Frazer, M. J. & Casey, R. J.(1979). Problem solving and problem solving networks in chemistry. Journal of Chemical Education, 56, 377-379 https://doi.org/10.1021/ed056p377
  12. Carlsen, W. S.(1991). Questioning in classrooms: A sociolinguistic perspective. Review of Educational Research, 61(2), 157-178 https://doi.org/10.3102/00346543061002157
  13. Chin, C. & Brown, D. E.(2002). Student-generated question: a meaningful aspect of learning in science. International Journal of Science Education, 2002, 24(5), 521-549 https://doi.org/10.1080/09500690110095249
  14. Cuccio-Schirripa, S. & Steiner, H. E.(2000). Enhancement and analysis of science question level for middle school students. Journal of Research in Science Teaching, 37(2), 210-224 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(200002)37:2<210::AID-TEA7>3.0.CO;2-I
  15. Dillon, J. T.(1982a). Effect of the question in education and other enterprise. Journal of Curriculum Studies, 14(2), 127-152 https://doi.org/10.1080/0022027820140203
  16. Dillon, J. T.(1982b), The multidisciplinary study of questioning. Journal of Education Psychology, 74(2), 147-165 https://doi.org/10.1037/0022-0663.74.2.147
  17. Dillon, J. T.(1988a). The remedial status of student questioning. Journal of Curriculum Studies, 20(3), 197-210 https://doi.org/10.1080/0022027880200301
  18. Dillon, J. T.(1988b). Questioning and Teaching: A manu떠 of practice. Croom Helm Ltd. : London
  19. Dori, Y. J. & Herscovitz, O.(1999). Question-posing capability as an alternative evaluation method: analysis of an environmental case study. Journal of Research in Science Teaching, 36(4), 411-430 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199904)36:4<411::AID-TEA2>3.0.CO;2-E
  20. Marbach-Ad, G. & Sokolove, P. G.(2000). Can undergraduate biology students learn to ask higher level questions? Journal of Research in Science Teaching, 37(8), 854-870 https://doi.org/10.1002/1098-2736(200010)37:8<854::AID-TEA6>3.0.CO;2-5
  21. Maskill, R. & de Jesus, H. P.(1997). Pupils’ questions, alternative frameworks and the design of science teaching. International Journal of Science Education, 19(7), 781-799 https://doi.org/10.1080/0950069970190704
  22. Olsher, G. & Dreyfus, A.(1999). Biotechnologies as a context for enhancing junior high-school students' ability to ask meaningful questions about abstract biological processes. International Journal of Science Education, 21(2), 137-153 https://doi.org/10.1080/095006999290750
  23. Webb, N. M., Sydney,H. F., & Ann M. M.(2002). Productive helping in cooperative groups. Theory into Practice, 41(1), 13-21 https://doi.org/10.1207/s15430421tip4101_3
  24. White, R. T. & Gunstone , R. T.(1992). Probing Understanding. Falmer. : London
  25. Woodward, C.(1992). Raising and answering question in primary science: some considerations. Evaluation and Research in Education, 6, 145-153 https://doi.org/10.1080/09500799209533324