참고문헌
- 김대식, 박인근, 성은모, 국동식, 김익균, 손영철, 노승호, 김학기(1993). 전통적 수업에 의한 중학교 학생들의 과학개념 변화. 한글과학교육학회지, 13(1), 100-120
- 김성근, 여상인, 우규환(1999a). 과학수업에서의 학생 질문에 대한 연구(I) - 학생 질문을 강화한 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 19(3), 377-388
- 김성근, 여상인, 우규환(1999b). 과학수업에서의 학생 질문에 대한 연구(II) - 학생 질문의 유형별 분석. 한국과학교육학회지, 19(4), 560-569
- 김은숙, 박승재(2002). 전문가의 물리 문제 풀이 방략 가시화 연습에 의한 대학생의 질문 향상. 한국과학교육학회지, 22(3), 466-477
- 김정자(2001). 불일치 상황제시 수업에서 나타난 고등학생 질문분석. 한국교원대학교 석사학위 논문
- 김희경, 강태욱, 송진웅(2003). 7차 교육과정에 따른 중학교 과학 교과서 물리단원 실험의 특정. 새물리, 47(6), 387-394
- 박은주(1998). 교실수업에서 안내된 상호 질문활동이 중학생의 힘 관련 단원학습에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
- 이무, 박승재(1987). 일반계 고등학교 과학교육 실태 비교 분석. 한국과학교육학회지, 7(2), 71-87
- 이명숙(2003). 중학교 과학수업에서 학생의 질문에 영향을 미치는 요인과 질문의 유형, 서울대학교 대학원 석사 학위논문
- 정영란, 배재희(2002). 질문 강화 수업이 중학생들의 질문 수준과 학업 성취도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 22(4), 872-881
- Ashmore, A. D., Frazer, M. J. & Casey, R. J.(1979). Problem solving and problem solving networks in chemistry. Journal of Chemical Education, 56, 377-379 https://doi.org/10.1021/ed056p377
- Carlsen, W. S.(1991). Questioning in classrooms: A sociolinguistic perspective. Review of Educational Research, 61(2), 157-178 https://doi.org/10.3102/00346543061002157
- Chin, C. & Brown, D. E.(2002). Student-generated question: a meaningful aspect of learning in science. International Journal of Science Education, 2002, 24(5), 521-549 https://doi.org/10.1080/09500690110095249
- Cuccio-Schirripa, S. & Steiner, H. E.(2000). Enhancement and analysis of science question level for middle school students. Journal of Research in Science Teaching, 37(2), 210-224 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(200002)37:2<210::AID-TEA7>3.0.CO;2-I
- Dillon, J. T.(1982a). Effect of the question in education and other enterprise. Journal of Curriculum Studies, 14(2), 127-152 https://doi.org/10.1080/0022027820140203
- Dillon, J. T.(1982b), The multidisciplinary study of questioning. Journal of Education Psychology, 74(2), 147-165 https://doi.org/10.1037/0022-0663.74.2.147
- Dillon, J. T.(1988a). The remedial status of student questioning. Journal of Curriculum Studies, 20(3), 197-210 https://doi.org/10.1080/0022027880200301
- Dillon, J. T.(1988b). Questioning and Teaching: A manu떠 of practice. Croom Helm Ltd. : London
- Dori, Y. J. & Herscovitz, O.(1999). Question-posing capability as an alternative evaluation method: analysis of an environmental case study. Journal of Research in Science Teaching, 36(4), 411-430 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199904)36:4<411::AID-TEA2>3.0.CO;2-E
- Marbach-Ad, G. & Sokolove, P. G.(2000). Can undergraduate biology students learn to ask higher level questions? Journal of Research in Science Teaching, 37(8), 854-870 https://doi.org/10.1002/1098-2736(200010)37:8<854::AID-TEA6>3.0.CO;2-5
- Maskill, R. & de Jesus, H. P.(1997). Pupils’ questions, alternative frameworks and the design of science teaching. International Journal of Science Education, 19(7), 781-799 https://doi.org/10.1080/0950069970190704
- Olsher, G. & Dreyfus, A.(1999). Biotechnologies as a context for enhancing junior high-school students' ability to ask meaningful questions about abstract biological processes. International Journal of Science Education, 21(2), 137-153 https://doi.org/10.1080/095006999290750
- Webb, N. M., Sydney,H. F., & Ann M. M.(2002). Productive helping in cooperative groups. Theory into Practice, 41(1), 13-21 https://doi.org/10.1207/s15430421tip4101_3
- White, R. T. & Gunstone , R. T.(1992). Probing Understanding. Falmer. : London
- Woodward, C.(1992). Raising and answering question in primary science: some considerations. Evaluation and Research in Education, 6, 145-153 https://doi.org/10.1080/09500799209533324