A Study on the Organizational Factors for the Activation of CRM: Learning Organization Theory Approach

CRM 활성화를 위한 조직관련 요인에 대한 연구: 학습조직이론을 바탕으로

  • 박찬욱 (경희대학교 국제경영학부)
  • Received : 2004.05.28
  • Accepted : 2004.08.16
  • Published : 2004.10.31

Abstract

The purpose of this study is to conduct a theoretical and empirical study to identify the appropriate organizational culture for the activation of CRM. The contents of this study are consisted of two parts: First, using the organizational learning theory originated in the organizational behavior area this study proposed which culture related factors are indispensable for the activation of CRM. Second, the propositions in the first part were confirmed by analyzing the survey data from the CRM practitioners in Korean companies. Conclusively the results show the follows: First, for the activation of CRM not only the individual learning(including team learning) but also the enterprise-wide sharing of the information is the crucial element. Second, for the activation of the individual learning, the enterprise-wide participation, the active experimental trials based on the empowerment, and the facilitative leadership of top management must be encouraged. Third, for the activation of the information sharing the active communication among the departments and the possession of organizational memory must be realized.

본 연구는 우리나라의 CRM 발전을 위해 어떠한 조직문화가 형성되어야 하는가에 대한 이론적, 실증적 연구를 수행하는데 그 목적을 두었다. 본 연구는 먼저 인사조직 분야의 학습조직이론을 도입하여 CRM의 활성화를 위해서는 어떠한 조직문화가 조성되어야 하는가를 제안하고 그 결과 CRM의 활성화를 위해서는 개인학습의 활성화와 전사적 차원에서의 정보공유의 활성화가 전제되어야 함을 도출하였다. 더 나아가 개인학습의 활성화 차원에서는 전사적 참여, 권한이양을 통한 실험적 시도의 활성화, 최고경영진의 조성적 리더십 등의 세 가지 요인을, 정보공유의 활성화 차원에서는 커뮤니케이션의 활성화 및 조직기업의 보유 등의 두 가지 요인을 도출하였다. 또한 본 연구에서는 우리나라 CRM관련 실무자를 대상으로 하는 설문조사를 통해 본 연구에서 제시된 내용들을 실무적인 관점에서 검증하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 경희대학교 자유공모과제 지원에 의해 이루어졌음.