Effect of Web-Based Project Learning on the Science Achievement and Attitude of Middle School Students

웹기반 프로젝트 수업이 중학생의 과학 학업 성취도와 학습 태도에 미치는 영향

  • Kwak, Min-Hee (Department of Science Education, Ewha Womans University) ;
  • Yoo, Jung-Moon (Department of Science Education, Ewha Womans University)
  • 곽민희 (이화여자대학교 과학교육과) ;
  • 유정문 (이화여자대학교 과학교육과)
  • Published : 2004.02.28

Abstract

The effect of Web-based project learning on the science achievement and attitude of middle school students was investigated. Four classes of 9th grade at a coed middle school were divided into control and experimental groups. Web-based project instruction in which students utilized the Web to interactively carry out their projects was put into practice with the experimental group, while traditional instruction was employed with the control group. Pre- and post-test achievement and attitude scores were estimated through an analysis of covariance. Web-based project instruction was seen to be more effective in enhancing students’ science achievement and attitude than traditional instruction. In particular, the former instruction was most useful for improving higher level students’ achievement and attitude among the higher, middle, and lower level students of both groups, based on their academic achievement. The effect of Web-based project may result in eradicating negative cognition about gender difference.

본 연구에서는 과학 교과에 적합한 웹기반 프로젝트 수업과정을 설계하고 이를 수업 현장에 적용하여 중학생의 과학 학업 성취도와 학습 태도에 미치는 효과를 조사하였다. 웹기반 프로젝트 학습에서 학습자는 과제를 수행하기 위하여 웹을 활용하여 정보를 교수자, 학습자를 비롯한 여러 사람과 교환하였다. 남녀 공학의 중학교 3학년 4개 학급을 대상으로 실험 집단에 대하여 웹기반 프로젝트 수업, 그리고 통제 집단에 대하여는 전통적인 수업을 실시하였다. 웹기반 프로젝트 수업은 전통적인 수업에 비하여 학생들의 과학 학업 성취도와 학습 태도에 긍정적인 효과를 가져왔다. 이러한 웹기반 수업은 학업 성취 수준별 비교에서 특히 상위 집단의 학업 성취도를 향상시키는 데 효과적이었다. 또한, 웹기반 프로젝트 수업은 과학 교과에 대한 흥미 유도를 통하여 여학생들의 성차에 대한 부정적인 인식을 해소함으로써 과학학습 태도 향상에 유의미한 효과를 주었다.

Keywords

References

  1. 강숙희, 2001, 인터넷과 수업. 교육과학사, 357 p.
  2. 강인애, 1997, 왜 구성주의인가?. 문음사, 292 p.
  3. 김경미, 1999, 여학생에게 친근한 과학 학습 내용 및 방법을 적용한 수업이 여학생들의 과학 학습 태도 및 학업 성취도에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 152p
  4. 김희수, 2002, 웹 기반 지구과학교육에서 가상 현실 기술의 활용. 한국지구과학회지, 23 (7), 531-542.
  5. 노태희, 최용남, 1996, 남녀 혼성반 학생들의 과학 수업 환경에 대한 인식의 성별 차이. 한국과학 교육학회지, 16 (4), 401-409
  6. 박수경, 강민주, 김상달, 2001, 지구과학 해양 단원의 웹기반 학습자료 개발 및 효과 분석. 한국과 학교육학회지, 21 (2), 264-278
  7. 박수경, 김광휘, 2002, 일기와 기후 단원의 웹 기반 수준별 학습자료 개발 및 효과 분석. 한국지구 과학회지, 23 (8), 666-675
  8. 백영균, 설양환, 최명숙, 2000, 교육@인터넷. 양서원, 557 p
  9. 신민희, 1998, 자기조절 학습 이론(Slfe-Regulated Leaming Theory): 의미, 구성요서, 설계 원리. 교육공학연구, 14 (1), 142-162
  10. 이재경, 2000, 웹기반 프로젝트 학습 설계 방안에 관한 연구. 원광대 교육 연구, 19, 367-393
  11. 이창진, 홍석의, 2003, 고등학교 학생을 위한 가상지질조사 웹 컨텐츠 개발-제주도 송악산과 지삿 개를 중심으로. 한국지구과학회지, 24 (3), 172-180
  12. 이형근, 2000, 지구과학 WBI를 위한 순환학습 모형에 관한 연구: '화산' 학습을 중심으로. 연세대학교 석사학위 논문, 71 p
  13. 조미헌, 1999, 인터넷을 활용한 프로젝트중심학습 방법: (NetPBL)의 활용 유형과 절차. 교육 공학 연구, 15 (3), 3-27
  14. 주국영, 2001, 과학의 수준별 WBI가 자기 주도적 학습특성과 학업성취도에 미치는 효과. 부산대학교 대학원 지구과학과 박사학위논문, 173 p
  15. 함영기, 2002, 바람직한 ICT 활용교욱 이론과 실제. 즐거운학교, 서울, 199 p
  16. 허명, 1993, 초.중.고 학생들의 과학 및 과학 교과에 대한 태도 조사 연구. 한국과학교육학회지, 13 (3), 334-340
  17. Bazeler, J.A. and Simonis, D.A., 1991, Are women out of the picture?: Sex discrimination in science texts. The Science Teacher, 57 (9), 24-26
  18. Dimitrov, D.M., 1999, Gender differences in science achievement: Differential effect of ability, response for-mat, and strands of learning outcomes. School Science and Mathematics, 99 (8), 445-450 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1999.tb17507.x
  19. Fitzpatrick, C., 1993, Teaching geography with computers. Journal of Geography, 94 (2), 156-159
  20. Fraser, B.J., 1981, Test of Science-Related Attitudes: Handbook, Hawthorn, The Australian Council for Education Research
  21. Houtz, L.E., 1995, Instructional strategy change and the attitude and achievement of seventh and eighth-grade science students. JRST, 32 (6), 629-648 https://doi.org/10.1002/tea.3660320608
  22. Kahle, J.B. and Meece, J., 1993, Research on Gender Issues in the Classroom. Handbook of Research on Sci-ence Teaching and Learning, Mamillan Publishing Com-pany, 557 p
  23. Kulik, J.A. and Kulik, C.C., 1989, Meta-analysis in educa-tion: Equity. International Journal of Educational Research, 13, 319-326
  24. Roerden, L.P., 1999, Net lessons: Web-based projects for your classroom. Songline Studio, Inc. and O'Reilly & Associates, Inc., 302 p
  25. Serim, F. and Koch, M., 1996, NetLearning: Why Teach-ers Use the Internet. Songline Studio, Inc. and O'Reilly & Associates, Inc., 247 p
  26. Teh, G.P.L and Fraser, B.J., 1994, An evaluation of computer-assisted learning in geography in Singapore. Aus-tralian Journal of Educational Technology, 10 (1), 55-66