The Effects of Instruction Material Using ICT at Elementary School Science

초등학교 과학 수업에서 ICT 활용 수업자료의 효과

  • Lee, Yong-Seob (Department of Earth Science, Pusan National University)
  • 이용섭 (부산대학교 지구과학과)
  • Published : 2004.10.30

Abstract

This study investigated the effects of the application of a variety of ICT (Information communication Technology) cause the effects on self-directed learning characteristics, creativity and science achievement. In order to achieve the above aim, WBI (Web-Based Instructions), instructions using CD-ROM Titles and Instruction Module Using ICT for the unit were applied and analyzed which belongs to the area of 'the earth' in the subject 'science' for Elementary school students. Instructions using WBI materials, CD-ROM titles and Instruction Module Using ICT were found to be effective on 'science achievement', 'self-directed learning characteristics' and 'creativity'. They show meaningful effect on improving 'science achievement', 'self-directed learning characteristics' and 'creativity'. WBI proved more fruitful than instruction using CO-ROM titles, Instruction Module Using ICT on improving self-directed learning characteristics. Instruction Module Using ICT proved more fruitful than instruction using CD-ROM title, WBI on improving creativity.

본 연구는 여러 종류의 ICT 활용 수업자료 중 WBI 수업자료, CD-ROM 타이틀 그리고 ICT 활용 수업모듈 수업자료가 과학 학업성취 및 자기 주도적 학습특성과 창의력에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위하여 초등학교 과학 ‘지구’ 분야의 단원에 대하여 세 가지 자료를 활용하여 수업을 실시하고 그 효과를 분석하였다. 그 결과, WBI 수업자료, CD-ROM 타이틀 수업자료와 ICT 활용 수업모듈을 활용한 수업은 과학 학업성취, 자기 주도적 학습특성, 창의력을 변화시키는데 효과적인 것으로 나타났다. WBI 수업자료는 자기 주도적 학습특성을 변화시키는데 효과적이며, ICT 활용 수업모듈 수업자료는 창의력을 향상시킨 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육인적장원부, 2003, 초 . 중등학교 정보통신기술 교육 운영지침. 23 p
  2. 김매희, 1994, 성인과 청소년의 자기주도 학습 특성에 관한 비교연구, 서울여자대학교 박사학위논문, 105 p
  3. 김상달, 이용섭, 김종희, 2004, 고등학교 지구과학 수업에서 ICT 활용 수업자료의 효과. 한국지구과학회지, 25 (5), 337-334
  4. 김성기, 1996, 구성중심수업이 창의력과 비판적 사고력 및 과학 학업성취도에 미치는 효과. 원광대학교 박사학위논문, 47 p
  5. 김영채, 2003, 한국판 TTCT(도형) 검사. 중앙적성연구소, 3p
  6. 손은미, 2003, 중학교 과학과 암석 분야의 ICT 활용 수업이 과학 학업성취도와 과학태도에 미치는 효과, 부산대학교 석사학위 논문, 38 p
  7. 이용섭, 2004a, 초등학교 과학과 '지구' 분야의 ICT 활용 수업모듈 개발과 그 효과. 부산대학교 박사학위 논문, 125-127
  8. 이용섭, 2004b, 초등학교 과학과 '지구' 분야의 ICT 활용 수업모듈 개발 및 효과. 한국지구과학회지, 25 (6), 414-417
  9. 이용섭, 김상달, 김종희, 2004, 초등학교 과학과 지진 학습에 대한 애니메이션 모듈 개발 및 적용. 한국지구과학회지, 25 (5), 293-300
  10. 주국영, 2001, 과학의 수준별 WBI가 자기주도적 학습특성과 과학 학업성취도에 미치는 효과, 부산대학교 대학원 박사학위 논문, 113-114
  11. 채동현, 1997, 초등학교 자연과 내용에 대한 컴퓨터 보조수업(CAI)이 과학성취도와 과학적 태도에 미치는 효과. 한국초등과학교육학회지, 16 (2), 225-241
  12. 한국교육학술정보원, 2004, ICT와 함께하는 창의적 수업설계. 37-40
  13. Edwards, DJ., Bryon, D., and Sowerbutts, B., 1996, Recent advances in the development and use of courseware within earth science teaching. Journal of Geoscience Education, 44 (3), 1309-314
  14. Guglielmino, L.M., 1977, Development of the selfdirected learning re'adiness scale. Doctoral dissertation, University of Georgia, Dissertation Abstracts International, 38 p
  15. Hill, L.R., 1991, Facilitating the self-directed learning of professional: An exploration. In Long, H.B. and Associates, Self-directed learning Consensus and conflict. Norman, OK: Oklahoma Research Center for Professional and Higher Education, 21-87
  16. Joseph, G.R., Martinez, P.A., and Nancy C., 1999, Teacher effectiveness and learning for mastery, master teachers; mastery learning; group work in education, Journal of Educational Research, 92 (5), 279 https://doi.org/10.1080/00220679909597607
  17. Krajcik, J., Simmons, P., and Lunetta, V., 1988, A research strategy for the dynamic study of students' concepts and problem solving strategies using science software. Journal of Research in Science Teaching, 25 (2), 147-155 https://doi.org/10.1002/tea.3660250206
  18. Penland, P., 1979, Self-initiated learning. Adult Education, Quarterly, 29 (3), 170-170 https://doi.org/10.1177/074171367902900302
  19. Slater, T.E. and Fixen, R.L., 1998, Two models for K-12 hypermediated earth system science lessons based on Internet resources, School Science and Mathematics, 98 (1), 35. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1998.tb17290.x
  20. Smaldino, S. and Thompson, C., 1990, Infusion of science software: Applying Gagne's strategies. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 9 (3), 17-22
  21. Terry, G., 2003, Integrating ICT in the classroom: a case study of two contrasting lessons, British Journal of Educational Technology, 34 (5), 549-566 https://doi.org/10.1046/j.0007-1013.2003.00350.x
  22. Torrance, E.P. and Safter, H.T., 1986, Are Children Becoming More Creative? Journal of Creative Behavior, 20 (2), 1-13 https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1986.tb00412.x