고등학교 지구과학 수업에서 ICT 활용 수업자료의 효과

Effects of Instructional Material Using ICT at High School Earth Science

  • 발행 : 2004.06.30

초록

본 연구는 여러 종류의 ICT활용 수업자료 중 웹 기반(WBI)수업자료와 CD롬 타이틀 수업자료가 자기 주도적 학습 능력과 창의성, 문제해결력 등에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위하여 고등학교 과학지구영역의 '태양계와 은하계' 단원에 대하여 두 가지 자료를 활용한 수업을 실시하고 그 효과를 분석하였다. 그 결과, 웹 기반 수업자료와 CD롬 수업자료를 활용한 수업은 자기 주도적 학습특성 중 '자아개념', '창의성' , '미래지향성', '자기 평가력' ,개방성', '솔선수범'을 높이는데 효과적이었으나 '학습열성', '책임감'을 향상시키는 데는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 선수학습 수준에 따른 자기주도적 학습특성을 살펴보면 웹 기반(WBI) 수업 집단과 CD롬 수업집단 모두 상호작용의 효과가 나타나지 않았다. ICT활용 수업의 특징인 문제 해결력 향상에 있어서는 웹 기반(WBI) 수업이 CD롬 활용 수업보다 학업 성취도를 높이는 데 효과적이었다. 웹 기반(WBI) 수업에서는 '유창성', '독창성', 성급한 종결에 대한 저항'에서 효과적인 반면 제목의 추상성', '정교성'을 높이는 데는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 이러한 결과는 웹 기반(WBI) 수업이 웹의 특성인 다양성과 역동성의 측면에서는 '유창성', '독창성'에서 효과가 있는 것으로 나타났으며, '성급한 종결에 대한 저항‘의 영역에서는 한 번 사이트에 접속하면 웹 사이트의 다양하게 제시되는 그림 자료의 생동감 때문에 학습내용을 조직하는 데 효과적인 것으로 해석된다. 웹 기반(WBI) 수업에 대한 설문지를 분석한 결과 화면 구성, 정보의 양, 지시와 도움말, 보충학습과 심화학습에서는 매우 좋은 반응을 보였다. 따라서 ICT자료별 활용의 효과를 고려할 때 고등학교 과학과 수업의 효율화를 위해서는 양질의 WBI자료를 체계적으로 활용하는 것이 효과적일 것으로 판단된다.

This study investigated the effects of the application of a variety of ICTs cause the effects on self-directed learning capability, creativity and problem-solving ability. In order to achieve the above aim, Web-Based Instructions(WBI) and instructions using CD-ROM Titles for the unit of 'the solar system and the galaxy' were applicated and analyzed which belongs to the area of 'the earth' in the subject 'science' for high school students. Instructions using WBI materials and CD-ROM titles were found to be effective on 'self-conception', 'creativity', 'future inclination', 'self-assessment ability', 'openness' and' initiative' improvement all of which belong to self-directed learning characteristics. They did not, however, show meaningful effect on improving 'learning eagemess' and 'responsibility' improvement. On looking into self-directed learning characteristics according to prerequisite learning levels, both groups and these for instruction using CD-ROM learning materials were found to have no effect on interaction. With respect to problem-solving ability improvement which is characteristic of the instruction using ICTs, WBI proved more fruitful than instruction using CD-ROM titles on improving scholastic achievement level. WBI was effective on 'fluency', 'originality' and 'resistance to premature closure'. It on the other hand, was of no use on 'abstraction of titles' and 'elaborateness' These results came from the following characteristics: WBI came into effect on 'fluency' and 'originality' in the areas of variety and vitality, which are characteristic of WBI. In the area of resistance to premature closure WBI was effective on organizing learning contents owing to the animation of picture materials which are variously presented in the web site. As a result of WBI questionnaire about WBI, an excellent effect on the structure of display, quantity of information, indication and instruction, supplementary study and further study were discussed.

키워드

참고문헌

  1. 고윤희, 1996, 문제중심 구성주의 수업과 전통적 수업이 학업 성취에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문, 33 p
  2. 교육부, 1997, 제7차 과학과 교육과정. 서울; 교육부, 90p
  3. 교육인적자원부, 2003, 초.중등학교 정보통신기술 교육 운영지침. 23 p
  4. 김매희, 1994, 성인과 청소년의 자기주도 학습 특성에 관한 비교연구. 서울여자대학교 박사학위논문, 105 p
  5. 김상달, 1991, 지구과학 개별화 수업 자료의 개발과 효과. 경북대학교 사대 논문집, 28 p
  6. 김성기, 1996, 구성중심수업이 창의력과 비판적 사고력 및 학업성취도에 미치는 효과. 원광대학교 박사학위 논문, 47 p
  7. 김영채, 2003, 한국판 TTCT(도형) 검사. 중앙적성연구소, 3 p
  8. 김재춘, 1998, 중등교육의 질 개선을 위한 교육과정의 다양화 방안. 교육과정 평가연구, 1, 17-30
  9. 박성익, 왕경수, 임철일, 박인우, 이재경, 김미량, 임정훈, 정현미, 2001, 교육공학 탐구의 새지평. 문음사, 서울, 396 p
  10. 손병길, 2000, 디지털 시대의 교수.학습, 학교교육에서의 교단선진화 수업전략-ICT 활용 교수. 56 p
  11. 손은미, 2003, 중학교 과학과 암석 분야의 ICT 활용 수업이 학업성취도와 과학태도에 미치는 효과. 부산대학교 석사학위 논문, 38 p
  12. 이경희, 오승국, 1999, 환경오염 WBI 자료의 개발 및 수업 적용에 관한 연구. 교육공학연구, 15 (1), 265-299
  13. 이동조, 1998, 개별화 열린수업이 아동의 자기 주도적 학습 특성 및 학업성취도에 미치는 효과. 동아대학교 박사학위 논문, 88 p
  14. 주국영, 2001, 과학의 수준별 WBI가 자기주도적 학습특성과 학업성취도에 미치는 효과. 부산대학교 대학원 박사학위 논문, 173 p
  15. Boshier, R., 2000, Adult learning prejects research; An alchemist's fantasy. Invited address to American Educational Research Association. Montreol, Canada, 12, 34
  16. Brockett, R.G., 1995, The relationship between self-directed learning readiness and life satisfaction among older adult, Adult. Education Quarterly, 36, 15-24
  17. Candy, P.C., 1989, Constructivism and the study of self-direction in adult learning. Studies in the Education of Adults, 21, 95-116
  18. Chene, A., 1983, The concept of autonomy: A philosophical discussion. Adult Education Quarterly, 34 (1), 38-47 https://doi.org/10.1177/0001848183034001004
  19. Earth System Science Community Project, 1996, Earth system science community project. Washington, DC: ECO-logic Corporation. Available URL: http://www.circles.org/
  20. Edwards, D.J., Bryon, D., and Sowerbutts, B., 1996, Recent advances in the development and use of courseware within earth science teaching. Journal of Geoscience Education, 44 (3), 1309-314
  21. Guglielmino, L.M., 1977, Development of the self-directed learning readiness scale. Doctoral dissertation, University of Georgia, Dissertation Abstracts International, 38 p
  22. Hill, L.H., 1991, Facilitating the self-directed learning of professional: An exploration. In Long, H.B. and Associates, Self-directed learning Consensus and conflict. Norman, OK: Oklahoma Research Center for Professional and Higher Education, 21-87
  23. Joseph, G.R., Martinez, P.A., and Nancy, C., 1999, Teacher effectiveness and learning for mastery, MASTER teachers; MASTERY learning; GROUP work in education. Journal of Educational Research, 92 (5), 279 p https://doi.org/10.1080/00220679909597607
  24. Krajcik, J., Simmons, p., and Lunetta, V., 1988, A research strategy for the dynamic study of students' concepts and problem solving strategies using science software. Journal of Research in Science Teaching, 25 (2), 147-155 https://doi.org/10.1002/tea.3660250206
  25. Network Montana Project, 1997, Earth system Science curricular materials. Bozeman, MT: Montana state University, 24 (3), 23-34
  26. Penland. p., 1979, Self-initiated learning. Adult Education, Quarterly, 29 (3), 170-170 https://doi.org/10.1177/074171367902900302
  27. Skager, R.W., 2001, Organizing school to encourage self-direction in learners. Hamburg: UNESCO Institute for Education, 72 p
  28. Slater, T.F and Fixen, R.L., 1998, Two models for K-12 hypermediated earth system science lessons based on Internet resources. School Science and Mathematics, 98 (1), 35 p https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1998.tb17290.x
  29. Smaldino, S. and Thompson, C., 1990, Infusion of science software: Applying Gagne's strategies. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching. 9 (3), 17-22
  30. Terry Goodison, 2003, Integrating ICT in the classroom: a case study of two contrasting lessons. British Journal of Educational Technology, 34 (5), 549-566 https://doi.org/10.1046/j.0007-1013.2003.00350.x
  31. Torrance, E.P., and Safter, H.T., 1990, The incubation model of teaching: Getting Beyond the ahal Buffalo, N.Y: Bearly Limited, 34 p