기능성화장품의 마케팅전략에 관한 연구 -약국을 중심으로-

A Study on the Marketing Strategy for Cosmeceuticals in Pharmacies

  • 정효숙 (숙명여자대학교 원격대학원 향장미용전공) ;
  • 김주덕 (숙명여자대학교 원격대학원 향장미용전공)
  • Joung Hyo-Sook (Graduate School of Cyber Cosmetics Industry, Sookmyung Women's University) ;
  • Kim Ju-Duck (Graduate School of Cyber Cosmetics Industry, Sookmyung Women's University)
  • 발행 : 2004.12.01

초록

본 연구의 목적은 기능성화장품을 취급하고 있는 개국 약사들을 대상으로 기능성화장품에 대한 인식, 취급실태, 중요성과 만족도를 조사하고 이를 토대로 약국에서 기능성화장품의 마케팅 활성화방안을 마련하는데 있다. 설문조사결과 약사들의 기능성 화장품에 대한 인식은 아직 저조한 편으로 전문지식을 제고할 필요가 있는 것으로 나타났다. 약국에서 기능성화장품의 마케팅을 활성화하기 위해서는 기능성화장품의 정의 확대, 기능성화장품 심사제도 개선, 다양한 약국 전문 기능성화장품 개발 및 유통, 약사의 전문성 제고를 위한 교육 실시, 기업의 적극적 홍보 및 소비자 네트워크 중시, 의약 공동협력 마케팅 추진, 건강보조식품과 기능성화장품의 연계마케팅, 약국 공간 확보 및 전문적 디스플레이, 제품에 대한 전문적 상담과 적극적 자세 등이 필요하다. 본 연구는 의약분업과 같은 약국환경변화에 따라 약국의 경영개선을 위한 방안으로서 기능성화장품의 마케팅 강화 필요성과 구체적인 방안을 설문조사결과를 통해 제시하였다는데 의의가 있다. 본 연구결과는 개국 약사들의 기능성화장품에 대한 판매 전략과 기능성화장품제조 및 유통기업의 기능성화장품에 대한 교육 및 유통전략에 기초를 제공하는데 커다란 도움이 되리라 본다.

The purpose of this research is to examine the level of understanding, current management and degree of satisfaction about 'Cosmeceuticals' among pharmacists running pharmacists. Using this research as a foundation, pharmacies are able to prepare an implementation plan for the marketing of 'Cosmeceuticais'. The level of understanding among pharmacists surveyed was found to be rather low as yet, and it will be necessary to increase their specialized knowledge. Through this analysis of current conditions, several means for pharmacies to implement marketing of 'Cosmeceuticals' are evident. These include expanding the definition of 'Cosmeceuticals' reforming the system for inspecting 'Cosmeceuticals', developing and distributing various specialized 'Cosmeceuticals', initiating training for increasing the level of specialized knowledge of pharmacists, developing public information by corporations and consumer networks, driving coordinated marketing with medical associations, linking marketing with health foods, ensuring display space at pharmacies, and offering knowledgeable consultations and detailed information about the products. This research is significant in that it shows that a plan reforming pharmacy management, which is affected by the environment in pharmacies such as the separation of pharmacies from medical practices, should include the an increase in marketing for 'Cosmeceuticals'. This research will be of great usefulness in forming a foundation for the sales strategy and manufacturing of 'Cosmeceuticals' by pharmacists, for the training of distributors about 'Cosmeceuticals', and for developing a distribution strategy.

키워드

참고문헌

  1. 약사공론, 약국화장품 진화중 (2004)
  2. 남헌모, 우리나라 화장품업계의 마케팅 전략에 관한 실증적 연구: 특히, 시장개방에 따른 국내 화장품업계의 국제 경쟁력 제고방안을 중심으로, 고려대학교 경영대학원 석사학위논문 (1998)
  3. 정진남, 의약품 표준소매가제도와 약국 마아케팅에 관한 고찰-서울특별시 약국을 중심으로-, 고려대학교 경영대학원 석사학위논문 (1986)
  4. 최진경, 인터넷을 이용한 화장품 업체의 마케팅 전략에 관한 연구, 광주대학교 경상대학원 석사학위논문 (2001)
  5. 송경희, 기능성화장품, 전국여약사회 주제발표자료(2003)
  6. 한국보건산업진흥원, 화장품 유통 현대화 기본계획 연구 (2000)