7차 교육과정에 따른 '정보사회와 컴퓨터' 교과의 평가도구 개발

Development of Assessment Model for the 'Information Society and Computer' subject of the 7th National Curriculum

  • 이승현 (서울 대광고등학교) ;
  • 곽은영 (고려대학교 대학원 컴퓨터교육학과) ;
  • 김현철 (고려대학교 사범대학 컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2003.12.17
  • 심사 : 2004.01.14
  • 발행 : 2004.01.30

초록

본 논문에서는 제7차 교육과정에 따른 고등학교 '정보사회와 컴퓨터' 교과의 평가도구를 제시한다. 제시된 평가도구는 제7차 교육과정의 목표와 '정보사회와 컴퓨터' 교과의 특성을 모두 반영할 수 있도록 개발하였고 현장 교사들이 구체적으로 활용할 수 있도록 하였으며, 궁극적으로 교육과정의 질을 향상시키도록 하였다. 이를 위하여 먼저 분석된 교과내용을 영역별로 분류하고 성취기준과 평가영역, 평가기준을 개발하였다. 또한 개발된 평가 모델 기반의 예시 평가도구를 제시함으로써 학교현장에서 교육목표가 구현된 평가 활동이 이루어지게 하였다. 현장 전문가의 타당성 검증을 통하여 제시된 평가 도구의 현장 활용도를 높이고자 하였다.

In this study, we present an assessment model for the 'Information Society and Computer' subject of the 7th National High School Curriculum. The Assessment model is developed to improve the quality of the curriculum by considering both of the objective of the National Curriculum and the property of the subject. To develop the assessment model, we analyzed textbooks used in most schools, developed achievement standards, classified assessment areas and standards. Adequacy and potential practice of the assessment model is also reviewed and evaluated by subject experts.

키워드