퍼지논리를 이용한 자기 주도적 학습 능력과 시험 능력 평가 방법

A Study on Self-Directed Learning and The Test-Performing Abilities Assessment Methods by Using Fuzzy Logic

  • 정회인 (부산 대덕여자고등학교) ;
  • 양황규 (동서대학교 인터넷공학부) ;
  • 김광백 (신라대학교 컴퓨터공학과)
  • 투고 : 2003.10.28
  • 심사 : 2004.01.28
  • 발행 : 2004.03.30

초록

본 논문에서는 학습자 스스로가 학습 능력을 조절하고 학습 능력과 시험 능력을 객관적으로 판단할 수 있는 자기 주도적 학습 능력 및 시험 능력 평가 방법을 제안하였다. 제안된 자기 주도적 학습 능력 및 시험 능력 평가 방법은 삼각형 타입의 소속 함수와 퍼지 논리를 이용하여 학습 능력과 시험 능력의 소속도를 계산하고 각각에 대해 퍼지 등급도를 부여하였다. 학습 능력의 소속도와 시험 능력의 소속도에 대해서 퍼지 관계의 연산 및 합성에 의해 최종 소속도를 계산하고 퍼지 등급도를 결정하여 학습자가 학습 능력의 소속도와 시험 능력의 소속도 및 최종 퍼지 등급도를 분석하여 스스로 학습을 조정할 수 있도록 하였다. 그리고 제안된 연구 내용을 인터넷 정보 검색사 필기 과목에 적용하여 구현하였다.

In this thesis, We propose the self-directed learning and test-performing abilities assessment method to evaluate the learning and the test-performing abilities in which learners can not only control their own learning abilities for themselves, but also judge objectively learning and test-performing abilities. This method shows the membership degree of learning and test-performing abilities by using both the triangle-type membership function and the fuzzy logic. In addition, it gives the fuzzy grades to each item. The final membership degrees are calculated and the fuzzy grades are decided by the operation and composition of fuzzy relations on the membership degrees of learning and test-performing abilities. In this method, which is applicable to a writing subject for information searchers, learners are asked to analyse the membership degrees of the learning and test-performing abilities and the final fuzzy grades and to adjust a learning process for themselves.

키워드