A Study on the Assessment Method for Eco Design of School Facilities

학교시설의 에코 디자인 평가방법에 관한 연구

  • 박동소 (한서대학교 건축공학과) ;
  • 한종구 (청운대학교 건축공학과)
  • Published : 2004.09.10

Abstract

In recent years, the objective information for the environmental effect of architecture will be furnished to the designer and inhabitant in order to minimize an excessive energy consumption and environmental loads by buildings. In addition, an environmental friendly architectural certification program for a residence, office, and school facilities have been operated to spread and supply environmental friendly architecture. Most of the environmental friendly architectural certification programs proposed in the country are focused on the aspect of the physical environments of architecture in its certification ranges. In the case of a foreign country, however, the certification ranges of an environmental friendly architectural certification program for the school facilities among the programs will be extended not only to the standards for architectural design, environmental aspect, and maintaining and management basis by considering the characteristics of educational effects for students but also to the curriculum, policy of environment, and roles of local community facilities by reflecting a social aspect. Therefore, this study proposes a design and evaluation method by considering an ecological element that will satisfy the requirement for educational well-being that includes not only the requirement for school facilities according to the development of a new curriculum like a space for teaching and learning but also the improvement of the quality of educational environments and the objective of an ecological school.

Keywords

References

  1. Boyden, Stephen, 'An Integrative Ecological Approach to the Study of Human Settlements', UNESCO, MAB Technical Notes 12, 1979
  2. Department of Education and Employment, School's Environmental Assessment Methods(SEAM), Architects & building Branch, Building Bulletin 83, 1996
  3. Jeffery A. Lackney, 'Quality in School Environments: A Multiple Case Study of the Diagnosis, Design and Management of Environmental Quality in Five Elementary Schools in th Baltimore City Public Schools from an Action Research Perspective', Doctoral Dissertation, University of Wisconsin, 1996
  4. National Clearing House for Educational Facilities, 'School Building Assessment Methods', London, 1996
  5. North Carolina Public Schools, 'Facilities Guidelines', Public Schools of North Carolina State Board of Education Department of Public Introduction, March, 2000
  6. OECD, 'Schools and Quality: An International Report', Paris, France, Organization for Economic Cooperation and Development, 1989
  7. Poudre School District, 'Poudre School District Sustainable Design Guidelines', June, 2000
  8. Sanoff H., 'School Building Assessment Methods', National Clearinghouse for Educational Facilities, 2000
  9. U.S. Department of Education, 'Schools as Centers of Community, A Citizen's Guide for Planning and Design', April 2000
  10. U.S. Department of Education, 'Schools as Centers of Community, A Citizens' Guide for Planning and Design', April, 2000
  11. UNESCO, 'Ecological Effect of Energy Utilization in Urban and Industril System', Programme on Man and th Biosphere, No. 13, 1973
  12. 강미선외, '친환경건축물인증제도의 평가방법에 관한 연구', 대한건축학회 학술발표논문집, 22권 제2호, p.379-382, 2002. 10. 26
  13. 강미선외, '환경친화적 건축물 성능의 구조화 및 평가방법에 관한 연구', 대한건축학회 논문집(계획계), 19권 3호 통권173호, p.57-64, 2003. 3
  14. 건설교통부, '친환경 건축물 인증제도 세부시행지침', 건설교통부지침, 2002
  15. 건설교통부, '친환경 건축물 인증제도 시행지침', 건설교통부지침, 2003
  16. 건설교통부, '학교건축물의 에너지절약 설계기준', 건설교통부, 건설 교통부고시 제2003-314호, 2003. 1. 7
  17. 교육부, 교육부 고시 제1997-15호, 초, 중등학교 교육과정, 1997
  18. 교육인적자원부 지방교육시설과, '학교시설, 설비기준 운용요령 및 해설', 교육부, 1997
  19. 교육인적자원부, '고등학교이하각급학교설립, 운영규정', [일부개정 2001.10.31 대통령령 제17397호 교육인적자원부, 시행일 2002.3.1]
  20. 교육인적자원부, '고등학교이하각급학교설립.운영규정시행규칙', [일부개정 2001.11.20 교육인적자원부령 제795호 교육인적자원부, 시행일 2002.3.1]
  21. 교육인적자원부, '제7차 교육과정 대비 학교시설 모형 개발연구, 2001학년도 교육인적자원부 정책연구개발 연구보고서, 교육부, 2001. 11
  22. 교육인적자원부, '초, 중, 고등학교 적정규모 학급에 관한 연구', 교육부 교육정책연구 2001-특-36, 2002. 10
  23. 교육인적자원부, '초, 중등교육법시행령', 대통령령 제17390호, 2001. 10
  24. 교육인적자원부, '학교건물의 에너지절약형 냉난방시설 모형개발에 관한 연구', 교육인적자원부, 교육정책연구, 2000-일-06, 2000. 12
  25. 김현수외, '환경 친화적 건축의 개념정의와 건축적 목표의 구체화를 위한 연구', 대한건축학회 논문집, 1998
  26. 박동소, '도시 생태계를 고려한 건물 에너지 시스템 평가에 관한 연구', 대한건축학회 논문집(계획계), 14권 10호, p.247-258, 1998. 10
  27. 박상동외, '친환경 건축물의 인증 평가 시스템', 대한건축학회, 건축, 46권 2호, p.23-30, 2002. 2
  28. 박상동외, '친환경건축물 인증기준의 분류체계 비교 연구', 대한건축학회, 학술발표논문집, 제23권 제1호, p.713-716, 2003. 4. 26
  29. 양동양외, '생태학과 건축환경과의 상호관련성에 관한 연구', 대한건축학회, 춘계학술발표대회논문집, p.95-100, 1984. 4
  30. 유호천, '친환경 건축 인증 평가도구', 대한건축학회, 건축, 46권 2호, p.39-42, 2002. 2
  31. 이경회, '인간환경을 위한 건축계획방법', 문운당, 1999
  32. 이경회외, '건축물 환경성능평가에 관한 기초적 연구', 대한건축학회논문집(계획계), 2001. 9
  33. 이선영외, '환경교육 매체 개념을 적용한 환경친화적 초등학교 시설 계획 방향에 관한 연구', 교육시설, 한국교육시설학회, 제11권 제4호 통권 제45호, p.25-34, 2004. 7
  34. 이승언, '친환경 건축물 평가의 정량적 접근방안', 대한건축학회, 건축, 46권 2호, p.30-35, 2002. 2
  35. 이현수외, '환경인증 평가 시스템에 관한 연구', 한국생태환경건축학회, 2001 추계학술발표대회 논문집, 2001. 12
  36. 전재열외, '오피스 건물 성능평가지표 개발 및 그 인증방안에 관한 연구', 대한건축학회 논문집(계획계), 19권 3호 통권 173호, p.39-47, 2003. 3
  37. 조동우외, '업무용 건축물의 친환경성 평가를 위한 평가분류체계 및 평가항목 개발에 관한 연구', 대한건축학회 논문집(계획계), 19권 3호 통권173호, p.193-202, 2003. 3
  38. 조동우외, '지역특성을 고려한 환경친화적 공동주택의 영향인자분석에 관한 전문가 의식 연구', 대한건축학회 논문집(계획계), 20권 3호 통권 185호, p.15-26, 2004. 3
  39. 충청남도교육청, '충청남도 초등학교 교육과정편성, 운영지침', 충청남도교육청, 충청남도교육청 고시 제2001-4호, 발간등록번호 74-8140000-000179-01, 2001
  40. 충청남도천안교육청, '천안 백석초, 중학교 기본계획연구', 한국교육시설학회, 2002. 2
  41. 충청남도천안교육청, '천안 양지초등학교 기본계획연구', 한국교육시설학회, 2003. 3
  42. 한국건설기술연구원, 'Green Town 개발사업 Ⅰ', 한국건설기술연구원, 건기연 96-064, 1996
  43. 한국건설기술연구원, 'Green Town 개발사업 Ⅰ', 한국건설기술연구원, 건기연 97-115, 1997
  44. 한국교육개발연구원, '학교시설의 현대화', 한국교육개발원, 수탁연구 CR 87-1, 1987
  45. 한국교육시설학회, '21세기 교육환경의 변화와 교육시설에 관한 학술 심포지엄', 한국교육시설학회, 1999
  46. 환경부, '친환경 건축물 인증심사기준 개발 연구, 학교시설 부문', 환경부, 2004. 4