SI 단위계 사용의 정확성과 단위교육의 필요성에 관한 연구

A Study on Correct Usage of SI Units and School Education for Units

  • Kim Seong-Gon (Samcheonpo Middle School) ;
  • Song Chul-Ki (School of Mechanical and Aerospace Engineering, Gyeongsang National University)
  • 발행 : 2004.06.01

초록

SI 단위계를 국제단위계로 채택한 이래, 우리나라에서는 이를 충실히 쓰기 위해 행정적인 지도와 교육적 지도 등 많은 노력들을 하여왔다. 그러나 아직 일반 국민들이 SI 단위를 올바르게 사용하고 표기하는 데에 부족한 면이 많은 실정이다. 본 논문에서는 중학생들을 대상으로 설문조사함으로써, 단위계를 얼마나 정확히 사용하고 있는지 분석함으로써, 단위 교육의 필요성을 제기하고자 한다.

The signs have been used as the world-wide common language. Because all units have their own meanings, their usage should be kept correctly. This paper shows how middle school students know and keep the usage of SI units. And this paper shows the necessity of teaching the students correct units in their schools.

키워드

참고문헌

  1. 한국표준과학연구원 (2004), 국제단위계(SI) 해설, http://www.kriss.or.kr
  2. NIST(National Institute of Standards Technologies) (2004). International System of Units (SI). http://www.nist.gov
  3. 산업자원부 기술표준원 (1992), 한국산업규격(KS)-KSAISO31-0
  4. http://www.standard.go.kr
  5. 박종원(1998). 인터넷 속의 단위 이야기, 과학동아 5월호