A Study on Comparison of 6th Curriculum and 7th Curriculum of Home Economics Textbooks in the Middle School

제 6차와 7차 교육과정에 따른 중학교 가정 교과서 비교 연구

  • Yoon In Kyung (Dept. of Home Economics Education, Korea National University of Education)
  • 윤인경 (한국교원대학교 가정교육과)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate as to how much of changes has occurred in the newly revised Home Economics Textbooks required by the 7th Curriculum as compared to those by the former 6th Curriculum. and to seek future policy direction which can be improved even better. if any. for further revision. To implement this proposal, this study employed 8 different textbooks published among 12 textbooks developed for the 7th Curriculum for data base. The results of this study were as follows: It was covered such areas of change and develope in the composition of category and system in the Home Economics Textbooks required by the 7th Curriculum as compared to those by the former 6th Curriculum. The whole system of textbook was composed of cover page, the inside of a book cover. the title page, introduction. table of contents. appendices. It was same in the total pages with the exception of table of contents. appendices. the inside of a book cover and it was much alike in contents of introduction. In the aspect of the unit system of the textbooks. their whole flows were similar to each other. but the writers' intention and the stress on the focal points had appeared well in topic introduction and texts for the units of the textbooks. In addition. it can be said desirable that much more middle school teachers took a participation in the development of textbooks as textbook writers than before. In the organizational aspect of the sub-area organization of textbooks in the 7th Curriculum, it was not dispersed in grade 1, 2, and 3, but was centralized in a certain grade to increase its efficiency. The number of activity and experiment & practice that students could try to do actually were drastically increased compared to the 6th Curriculum. but it showed a wide difference between textbooks.

본 연구는 새로 개정된 제 7차 교육과정에 따른 교과서의 체제. 특성을 살펴보고 이를 제 6차 교과서와 비교해 봄으로써 일선 가정과 교사의 새 교과서에 대한 이해를 높이고 이를 교수 $\cdot$ 학습에 반영할 수 있도록 하며. 장기적으로는 차기 교과서 개발을 위한 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구자료는 제 7차 교육과정에 의해 개발된 12종 교과서 가운데 8개 출판사의 중학교 기술 $\cdot$ 가정 교과서의 가정 영역을 연구 대상으로 하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 제 7차 교육과정이 직용되는 중학교 가정 교과서는 종전 교과서에 비해 외형적으로 뿐만 아니라 그 체제와 내용에 있어서 큰 변화와 발전이 있었다고 볼 수 있다. 교과서의 전체적 체제에서는 모든 연구 대상 교과서가 겉 표지, 면지, 속표지, 머리말 목차, 부록으로 구성되었으며. 목차, 부록, 면지를 제외한 각각의 쪽수가 모두 같고, 머리말의 내용 구성도 거의 비슷한 것으로 나타나 있다. 교과서의 단원별 체제는 전체적인 흐름은 유사하였으나 주제의 도입과 본문에서 집필자의 의도와 강조점이 잘 나타나 있었다. 교과서의 집필자 가운데 교육현장의 중 $\cdot$ 고교 교사 참여가 예전에 비해서는 증가한 점도 바람직한 것으로 생각된다. 7차 교육과정에 의한 교과서의 영역 구성의 특색은 1, 2, 3학년에 분산되지 않고, 영역별로 분리하여 한 학년에 집중되어 효율을 높인 점을 들 수 있다. 학생들이 실제로 시도해 볼 수 있는 자료인 활동 및 실험 $\cdot$실습 수는 6차에 비해 현저히 증가하였으나, 교과서별로 차이가 컸다.

Keywords