A Study on the Merchandise Mix Aspect in the Job of Korean Fashion Merchandisers

국내(國內) 의류업계(依類業界) 머천다이저의 상품구성(商品構成) 업무(業務)에 관(關)한 연구(硏究)

  • Won, Sun-Hae (Dept. of Fashion Design, Dongduk Women's University,) ;
  • Chung, Sung-Jee (Dept. of Fashion Design, Dongduk Women's University)
  • 원선혜 (동덕여자대학교 디자인 대학원) ;
  • 정성지 (동덕여자대학교 디자인학부)
  • Published : 2004.06.30

Abstract

This research classified fashion merchandisers into different categories depending on the type of companies they worked for and inquired into their line of work. In so doing, the authors attempted to outline the work for merchandise mix performed by each type of merchandiser and provide some raw data, which can be utilized to enhance their work efficiency. The evaluation tool used for this study was the questionnaire made on the basis of preceding studies, literature, and trade journals, which was then modified through one on one interviews with fashion merchandisers. The questionnaire contained 15 questions about merchandise mix. For data analysis, SPSS Package Program was used to conduct frequency analysis, ANOVA, and Tukey's test. The findings are as follows 1. National brand merchandisers spent most time on merchandise planning, then department store buyers, followed by imported brand merchandisers, and lastly buying office merchandisers. 2. In merchandise planning, National brand merchandisers did more work overall compared to other merchandisers. In production planning, buying office merchandisers spent more time than any others on searching for new suppliers and decision-making. 3. Production planning took up a greater portion of their work for National brand merchandisers and buying office merchandisers compared to department store buyers and imported brand merchandisers. 4. Imported brand merchandisers spent more time on purchase planning and actual purchase compared to any others.

Keywords

References

  1. 기태훈.(2000년 6월). 내수 의류업체 신용 평가에 대한 이해. 유통저널, p. 28
  2. 김경아.(2000년 2월). 의류제조업체 백화점 들어가기. 유통저널, pp. 36-37
  3. 김중모.(1990년 9월). MD역할 재조명 돼야 한다. 월간 섬유, pp. 127-135
  4. 박선옥.(1998). QR대응과 MD의 역할 맟 정보 활동. 숭실대학교 산업대학원 석사확위 논문
  5. 안광호, 황선진과 정찬진.(1999). 패션 마케팅. 서울: 수학사, pp. 259-261
  6. 오원만.(2001년 3월 12일). Specialist. Tex Herald, p. 20
  7. 원명심.(1991). 여성 기성복 의류업계 MD들의 역할 및 인식 분석. 한국의류학회지, 15(2), pp. 241-262
  8. 유연실.(2000). 한국어패럴 MD의 역할에 관한 연구. 한국의류학회지, 24(7), pp. 995-1003
  9. 이유경.(1999). 패션머천다이저의 업무와 직무스트레스에 관한 연구. 동덕여자대학교 디자인대학원 석사학위논문
  10. 이은영.(1997). 패션마케팅(제2판). 서울: 교문사
  11. 이현주.(2001년 3월 19일). Specialist & 브랜드 History. Tex Herald. p. 22
  12. 이호정.(1999). 의류 상품학. 서울: 교학사. p. 259
  13. 임진경.(1995). 패션MD의 전문적 특성에 따른 정보활동에 관한 연구. 단국대학교 국제경영대학원 석사학위 논문
  14. 전혜정.(2000). 패션 머천다이징 교육 방향. 한국 패션 비즈니스 학회지, 4(1), pp. 87-96
  15. 최영은.(2001년 3월 12일). Specialist: 바이어는 고객을 위한 구매대행자, Tex Herald. p. 20
  16. 최용숙.(2000). 의류기업 MD의 업무 파악을 통한 상품의 적중률 향상방안. 연세대학교 생활환경대학원 석사학위 논문