한국수학사학회지 (Journal for History of Mathematics)
- 제18권2호
- /
- Pages.43-54
- /
- 2005
- /
- 1226-931X(pISSN)
초등수학 교육과정에서 수학사 관련 내용 분석 및 그 적용
An Analysis of Application of Mathematical History into Elementary Mathematics Education
- 김민경 (이화여자대학교 초등교육과)
- Kim Min Kyeong (Dept. of Elementary Education, Ewha Womans University)
- 발행 : 2005.05.01
초록
수학사의 교수학적 의미를 살펴보고 수학 교육과정상 수학사의 연계 가능성을 분석하면서 초등학교 교수학적 현상에 적용해 본 사례들을 통해 그 가능성을 논하고자 한다. 이를 통하여 수학 교육학적 입장에서 교실 현장에 나가기 전 예비교사들의 수학사적 연계에 대한 교수경험의 중요성과 교실현장 학생들의 학습경험의 중요성을 수학 교수학적 입장에서 입증할 수 있는 기초 자료를 제공할 것이다.
The aims of the study were to analyze the contents of elementary mathematics curriculum in order to help students to have ideas about the history of mathematics and to apply the ideas to develop their knowledge of mathematicians or mathematical history into the lesson ideas for preservice elementary teachers and elementary students. As a result, many ideas of mathematical connection into the history of mathematics are reviewed, and posters about Pythagoras and Pascal are designed to help students to reinvent the idea of triangular numbers and square numbers.
키워드