오프소스소프트웨어의 가치창출과정과 비즈니스 모델

Value Creation Process and Business Model of Open Source Software

  • 장승권 (성공회대 유통정보학과) ;
  • 박병수 (상명대 컴퓨터시스템공학) ;
  • 서재교 (한양대 대학원 경영학과)
  • 발행 : 2005.02.01

초록

본 논문은 오픈소스소프트웨어와 사적독점 소프트웨어를 비교하고 이를 바탕으로, 오픈소스소프트웨어가 독창적으로 가치를 창출할 수 있는 비즈니스 모델을 제안하는데 목적이 있다. 우리가 제안하는 오프소스소프트웨어의 새로운 비즈니스 모델은 맞춤형 소프트웨어를 제공하는 것이다. 이는 사적독점소프트웨어가 소프트웨어 산업에 미치는 좋지 않은 영향인 고착화와 거래비용을 소프트웨어 유통을 통해 제거할 수 있는 비즈니스 모형이다. 맞춤형 소프트웨어는 라이센스 판매 위주로 수익을 창출해 온 방식을 대신해 가치사슬 상의 관련 산업을 통해 가치를 창출함으로써 효율적인 소프트웨어 시장을 구축한다. 소프트웨어의 가치를 증대할 수 있도록 유통시킴으로써 라이센스 판매가 아니더라도 산업 전반의 가치를 높여서 시장의 성장과 수익을 도모할 수 있다.

This paper aims to compare open source software (OSS) with proprietary software (PS), and to propose a new business model for OSS. Generally speaking, PS has made negative impact on software industry in various ways. In contrast, OSS may reduce negative aspects of lock-in effect and transaction cost the ways in which software distribution has been utilized. In this regard, OSS makes it possible to create a new business model, which is software customization. Software customization is not to sell software license directly to end-users, but to create values by means of developing and capitalizing software-related industries where value chain is linked. In other words, the new business model of OSS is focusing on software market where the value created by OSS can be enhanced.

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