Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society (한국산학기술학회논문지)
- Volume 6 Issue 1
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- Pages.48-53
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- 2005
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- 1975-4701(pISSN)
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- 2288-4688(eISSN)
Value Creation Process and Business Model of Open Source Software
오프소스소프트웨어의 가치창출과정과 비즈니스 모델
Abstract
This paper aims to compare open source software (OSS) with proprietary software (PS), and to propose a new business model for OSS. Generally speaking, PS has made negative impact on software industry in various ways. In contrast, OSS may reduce negative aspects of lock-in effect and transaction cost the ways in which software distribution has been utilized. In this regard, OSS makes it possible to create a new business model, which is software customization. Software customization is not to sell software license directly to end-users, but to create values by means of developing and capitalizing software-related industries where value chain is linked. In other words, the new business model of OSS is focusing on software market where the value created by OSS can be enhanced.
본 논문은 오픈소스소프트웨어와 사적독점 소프트웨어를 비교하고 이를 바탕으로, 오픈소스소프트웨어가 독창적으로 가치를 창출할 수 있는 비즈니스 모델을 제안하는데 목적이 있다. 우리가 제안하는 오프소스소프트웨어의 새로운 비즈니스 모델은 맞춤형 소프트웨어를 제공하는 것이다. 이는 사적독점소프트웨어가 소프트웨어 산업에 미치는 좋지 않은 영향인 고착화와 거래비용을 소프트웨어 유통을 통해 제거할 수 있는 비즈니스 모형이다. 맞춤형 소프트웨어는 라이센스 판매 위주로 수익을 창출해 온 방식을 대신해 가치사슬 상의 관련 산업을 통해 가치를 창출함으로써 효율적인 소프트웨어 시장을 구축한다. 소프트웨어의 가치를 증대할 수 있도록 유통시킴으로써 라이센스 판매가 아니더라도 산업 전반의 가치를 높여서 시장의 성장과 수익을 도모할 수 있다.
Keywords
- open source software (OSS);
- proprietary software (PS);
- business model;
- value chain;
- lock-in;
- transaction cost;
- software customization