아버지 역할 교육 프로그램 요구도 조사 - 초등학교 저학년 자녀를 둔 아버지를 중심으로 -

A Survey on Needs for Father's Roles Education Programs - Focusing on the Fathers with Elementary School Children -

  • 정회연 (경남대학교 교육대학원) ;
  • 김진희 (경남대학교 사범대학 가정교육과)
  • Jeong Hoi-yuon (Graduate School of Education, Kyungnam University) ;
  • Kim Jin Hee (Department of Home Economics Education, Kyungnam University)
  • 발행 : 2005.06.01

초록

본 연구의 목적은 초등학교 저학년 자녀가 있는 아버지를 대상으로 아버지 역할 교육 프로그램의 내용과 프로그램 실시에 관련된 요구도를 조사하여 남성의 아버지 역할 수행에 도움을 줄 수 있는 부모교육의 구성 요소를 제안하는 것이다. 연구결과 아버지들은 부모교육 프로그램에 많은 관심을 갖고 있으며 개인의 사회경제적 지위에 따라 관심을 갖는 프로그램의 주제가 다르다. 프로그램 실시에 관한 요구를 조사한 결과 주 1회 90분 정도로 진행되는 4주 정도의 프로그램이 아버지 교육 프로그램의 형식으로는 적합하다고 하겠다. 그리고 주말보다는 평일에 프로그램을 개설하고, 교육 시간대도 일과 시간을 이용하는 것을 선호하고 있어 프로그램 운영의 주체가 학교나 직장이 되는 것이 바람직할 것으로 예상된다.

The purpose of this study is to identify the content of programs that fathers require and their needs with regard to the implementation of such programs. This research was conducted using survey questionnaires. The subjects of the study are fathers with children aged between seven and nine. A total of 688 subjects were selected from 800 samples. The survey on the needs for educational programs for fathers reveals that the respondents have more than average interest in each program. The needs of the content of programs vary. depending on the income levels and fathers' jobs. They prefer to take less than a month-long program where they meet a total of 4 times. They prefer taking the program during weekdays and want to have a class with less than 20 people. We should diversify objectives and education content of parental education so that individuals can choose the program they need and actually apply what they have teamed in real life.

키워드