A Study of Textbook Contents Analysis and Students' Understanding on the Korean Recommended Dietary Allowance and Food Guide in Middle School Home Economics Education

영양권장량과 식사구성안에 대한교과서 내용 분석 및 학생의 이해도 연구

  • Park Mi-Jin (Dept. of Home Economics Education, Korea National University of Education) ;
  • Kim Youngnam (Dept. of Home Economics Education, Korea National University of Education)
  • 박미진 (한국교원대학교 가정교육과) ;
  • 김영남 (한국교원대학교 가정교육과)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

The recommended dietary allowance(RDA) and food guide are the basic and the most important concepts for practical application of food and nutrition to the dietary life. For the textbook contents analysis on RDA and food guide, 10 kinds of Technology and Home Economics middle school textbooks were examined. And a total of 283 students from 2 middle schools in Kyungkido were recruited for the analysis of students' understanding on RDA and food guide. The results o( this study were as follows. First, students were aware of food, nutrition and diet section in the middle school textbook as interesting, valuable. and easy to understand. Second, the explanation on RDA, which is the intake level of nutrients adequate to meet the needs of practically all healthy people, were not clear and enough in almost all the middle school textbooks examined. The definition of food guide was not firmly established in anywhere including the middle school Technology and Home Economics textbooks examined. Third, about 2/3 of students did not know the difference between RDA and physiological requirement. And $1/3\~2/3$ students did not know which food belongs to which food group, less than 1/3 students gave correct answer on food amount contained in single serving size, except bread, noodle and fish. As result, the RDA and food guide concepts were not throughly explained in middle school textbooks. which resulted in misconception to many students. Thus, accurate and detailed explanation on RDA and food guide should be included in the middle school Technology and Home Economics textbooks, so that to help application to healthy eating in the future daily dietary life.

본 연구는 양적, 질적으로 균형있는 식생활을 하기 위한 기본적인 지식이 된다고 여겨지는 영양권장량과 식사구성안에 대하여 중학교 1학년 기술${\cdot}$ 가정 교과서 10종의 내용을 분석하였고 중학교 1학년 학생의 영양권장량과 식사 구성안에 대한 이해도를 살펴보았다. 영양권장량과 식사구성안에 대한 교과서 설명이 대부분 충분하지 못한 것으로 나타났으며, 특히 영양권장량과 영양필요량의 차이에 대하여 오해를 일으킬 만한 표현들이 많았다. 그리고 식사구성안에 대한 정의 규정이 대체로 미흡하였으며, 식품구성탑과 1인 1회 분량에 대하여 표현이 정확하지 못하였거나 또는 실제 식품 예에서 오류가 있었던 교과서도 확인되었다. 학생 가운데 많은 수가 영양권장량이 대다수 국민의 영양 필요량을 충족시키는 여유있는 양임을 이해하지 못하고 있는 것으로 나타났으며, 식사구성안에 있어 식품구성탑은 다른 개념에 비해 비교적 이해도가 높았으나, 1인 1회 분량은 정확히 이해하지 못하는 경향을 보였다. 결과적으로 영양권장량과 식사구성안의 정의와 설명을 포함하는 기술${\cdot}$가정 교과서의 내용 수정 및 보완이 필요하며. 또한 학생의 이해도를 확인할 수 있는 조사도구 개발의 후속 연구가 필요하다고 생각한다.

Keywords