DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Modelling Readability Formulas for Reading Instruction System

독서교육시스템을 위한 텍스트수준 측정 공식 구성에 관한 연구

  • Published : 2005.09.30

Abstract

The purpose of this study is to determine factors affecting text difficulty and to model objective formulas which measure readability scores. Some readability-related factors such as total number of letters, total number of syllables, total number of unique syllables, total number of sentences and total number of paragraphs were found through correlation analysis. Some regression equations with these factors as their variables were produced through regression analysis. A model estimating readability score from total number of unique syllables was a good formula, while a model with two factors, total number of unique syllables and new syllable occurrence ratio, was a better enhanced one. The readability score represents detailed level so we can recommend students read texts corresponding to their reading levels.

본 고의 목적은 초등학생용 독서자료의 텍스트수준에 영향을 미치는 요인들을 규명하여 텍스트수준 측정 공식을 구성함으로써 텍스트의 수준 평가를 자동화하는 데에 있다. 컴퓨터로 계량화할 수 있는 언어적 요인들을 대상으로 표본집단에 부여된 텍스트수준 점수와의 상관관계를 검토한 결과 글자수, 어절수, 이형어절수, 문장수, 단락수 요인이 텍스트수준을 결정하는 요인으로 드러났다. 단순회귀분석을 통해 도출된 회귀방정식들 중에서 이형어절수 모형이 최적의 공식으로 드러났으나, 중회귀분석을 한 결과 이형어절수요인과 새 어절출현비율요인을 결합한 모형은 설명력이 더욱 향상된 공식으로 밝혀졌다. 공식에 따라 측정된 텍스트수준 점수는 학년 내에서 매우 세분된 단계까지 나타내고 있으므로 각 학생별로 그들의 독서능력에 적합한 자료를 추천할 수 있다.

Keywords

References

  1. 독서능력평가원 홈페이지. [cited 2005.4]
  2. 리딩웰 홈페이지. [cited 2005.4]
  3. 북어드벤처 홈페이지. [cited 2005.4]
  4. 심재홍. 1991. '글의 이독성에 영향을 미치는 요인과 이독성 측정의 모형화에 관한 연구'. 석사학위논문, 서울대학교 대학원
  5. 오병탁. 2003. RQ지수 진단을 활용한 개별독서지도. '대전중등독서지도 직무연수자료집'. 182-207
  6. 이병기. 2003. 웹 기반의 학교도서관 독서교육 시스템 설계에 관한 연구. '한국비블리아'. 14(2): 13-25
  7. 이선희. 1984. '문장가독성 측정공식과 이를 통해 본 현대 국어 매스컴 문장의 가독성 측정조사'. 석사학위논문, 서강대학교 대학원
  8. 이흥수. 1985. 문장의 이독성에 대한 측정 모형. '영어영문학', 31(2): 321-337
  9. 전정재. 2001. '독서의 이해'. 서울: 한국방송출판 (주)
  10. 차배근. 1988. 국문 이독성 측정 방법 개발을 위한 서설적 소고. 서울대신문연구소학보'. 25: 113-132
  11. 최재완. 1995. 신문 경제기사의 독이성에 관한 연구. 경희대학교 대학원. 박사학위논문
  12. 한국독서능력개발원 홈페이지. [cited 2005.4]
  13. 한국독서능력평가원 홈페이지. [cited 2005.4]
  14. 한국독서인증센터 홈페이지. [cited 2005.4]
  15. 황해익, 송연숙, 최혜진, 민순영, 손원경. 2003. '영유아 . 아동연구에서의 SPSS 자료분석'. 서울: 창지사
  16. Accelerated Reader 홈페이지. [cited 2005.4]
  17. Brabham, E.G. and S.K. Villaume. 2002. ' Leveled Text: The Good News and Bad News.' The Reading Teacher. 55(5): 438-441
  18. DLS 홈페이지. [cited 2005.4]
  19. Klare. G. R. 1984. ' Readability.' In Pearson P. D. ed. 1984. Handbook of Reading Research. New York: Longman. 재인용: 심재홍. 1991. '글의 이독성에 영향을 미치는 요인과 이독성 측정의 모형화에 관한 연구'. 석사학위논문, 서울대학교 대학원
  20. Pinnel, C.S. 1999. ' Effective Literacy Programs.' Council Connections: 9-11
  21. Reading A to Z 홈페이지. [cited 2005.4]

Cited by

  1. Middle School Students' Evaluation of Scientific Information: From the Perspective of Hypothetico-deductive Reasoning vol.34, pp.4, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.4.0375