DOI QR코드

DOI QR Code

제 7차 수학과 교육과정에 따른 실용수학과 수학 I 확률 및 통계단원 분석

A Study on Probability and Statistics Education in Practical Mathematics and Mathematics I Textbooks According to the 7th National Mathematics Curriculum in Korea

  • 장대흥 (부경대학교 수리과학부 통계학전공) ;
  • 이효정 (부경대학교 교육대학원 수학교육전공)
  • Jang Dae-Heung (Division of Mathematical Sciences, Pukyong National University) ;
  • Lee Hyo-Jeong (Mathematics Graduate School of Education, Pukyong National University)
  • 발행 : 2005.07.01

초록

우리나라 초${\cdot}$${\cdot}$고등학교 확률 및 통계영역 교육은 1997년 교육 인적 자원부 고시로 제 7차 수학과 교육과정이 개정되어 현재 초${\cdot}$${\cdot}$고등학교 현장에서 시행되고 있다. 교과서 전수 조사를 통하여 제 7차 수학과 교육과정에 따른 실용수학 및 수학 I 확률 및 통계단원을 분석하였고 제 6차 수학과 교육과정과 비교, 검토하였다.

In Korea, mathematics education of 11-12 grade students has been taken according to the 7th national mathematics curriculum, which was renovated by the Ministry of Education and Human Resources Development announcement in 1997. The education of probability and statistics has been carried out as a part of this curriculum. We analyze mathematics textbooks-Practical mathematics and Mathematics I- and compare the 7th national mathematics curriculum with the 6th national mathematics curriculum.

키워드

참고문헌

  1. 교육 인적 차원부 (1997). 제 7차 수학과 교육과정
  2. 금성출판사 외 11종(2004). 수학 I 수학교과서 12종
  3. 교학사 외 3종(2004). 실용수학 수학교과서 4종
  4. 김미경, 허명회 (1995). 윷의 확률, <한국통계학회 춘계학술발표회 논문집>, 91-96
  5. 김희곤, 손중권 (2004). 고등학교에서의 통계교육의 문제점 및 개선방향, <한국통계학회 추계학술발표회 논문집>, 17-22
  6. 박진경, 박흥선 (1996). 윷의 확률 추정에 대하여, <응용통계연구>, 9 , 83-94
  7. 장대흥 (1999). 이항분포의 정규근사에 대한 고찰, <응용통계연구>, 12 , 671-681
  8. 장대흥 (2004) 표본분산에 대한 고찰, <한국통계학회 추계학술발표회 논문집>, 141-148
  9. 장대흥, 이효정 (2005). 제 7차 수학과 교육과정에 따른 1-10단계 확률 및 통계단원 분석, <응용통계연구>, 18, 229-249 https://doi.org/10.5351/KJAS.2005.18.1.229
  10. 채경철, 이충석 (1995). 14면 주사위 확률에 대한 역학적 고찰, <응용통계연구>, 8, 179-185
  11. 허명회 (1994). 14면 주사위의 확률, <응용통계연구>, 7, 113-119