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Web Learning Systems Development based on Product Line

프로덕트 라인 기반의 웹 학습 시스템 개발

  • 김행곤 (대구가톨릭대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김수연 (대구가톨릭대학교 전자계산교육학과)
  • Published : 2005.08.01

Abstract

Application developers need effective reuseable methodology to meet rapidly changes and variety of users requirements. Product Line and CBD(Component Based Development) offer the great benefits on quality and productivity for developing the software that is mainly associate with reusable architectures and components in a specific domain and rapidly changing environments. Product line can dynamically focus on the commonality and variety feature model among the products. The product line uses the feature modeling for discovering, analyzing, and mediating interactions between products. Reusable architectures include many variety plans and mechanisms. In case of those architecture are use in product version for a long time, It is very important in architecture product line context for product line design phase. Application developer need to identify the proper location of architecture changing for variety expression. It is lack of specific variety managements to design the product line architecture until nowdays. In this paper, we define various variety types to identify the proper location of architecture changing for variety expression and to design the reusable architecture. We also propose architecture variety on feature model and describe variety expression on component relations. We implemented the web learning system based on the methodology. We finally describe how these methodology may assist in increasing the efficiency, reusability, productivity and quality to develop an application. In the future, we are going to apply the methodology into various domain and suggest international and domestic's standardization.

다양하고 빠르게 변화하는 사용자의 요구사항을 만족시키기 위하여 재사용을 고려한 애플리케이션의 개발이 요구되어지고 있다. 이를 통해 대두된 것이 프로덕트 라인이다. 프로덕트 라인은 다양하게 빠르게 변화하는 시장의 요구사항과 특정 도메인 영역에 속하는 애플리케이션 간의 재사용 가능한 아키텍처 및 컴포넌트의 구성으로부터 연관된 시스템 구축 시 생산성과 품질의 향상을 제공함으로써 현재 많은 관심의 초점이 되고 있다. 또한, 이들 프로덕트 라인에서는 프로덕트들 사이의 공통성과 변화성에 초점을 두고 이들 분류 방법으로 휘처 모델링 이라는 개념을 주로 사용하여 분석하고 있다. 또한 재사용 가능한 아키텍처는 많은 변화 계획들과 메커니즘을 포함하고 있다. 그러나 지금까지 이러한 변화들이 일어나는 상황을 이해하는 것과 특별한 상황에서도 가능하게 하는 옵션들을 기록하는 것은 명확히 이루어지지 못하였다. 아키텍처가 오랜 기간 동안 많은 프로덕트 버전에서 사용되어 진다거나, 다른 프로덕트들의 설계를 위해 사용되어지는 아키텍처에서의 프로덕트 라인 문맥에서라면, 매우 중요하게 다루어진다. 즉, 명백한 변화성의 표현과, 아키텍처에서 변경이 되는 적절한 위치를 식별하는 것이 중요하다. 하지만, 아키텍처를 설계하기 위한 아키텍처에서의 변화성 관리에 대한 명확한 방법이 미흡하다. 따라서 본 논문에서는 재사용 가능한 아키텍처를 설계하기 위해 변화성의 명확한 표현과 아키텍처에서의 적절한 위치를 식별하기 위해, 다양한 변화성 타입을 정의하고, 휘처 모델을 기반으로 한 아키텍처의 변화성과 아키텍처의 컴포넌트 관련성에서의 변화성 표현 방법을 기술하고, 제시한 이론을 기반으로 웹 학습 시스템의 설계과정을 거쳐 구현하고자 한다.

Keywords

References

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