Abstract
Recently, many Korean construction companies have tried to modify organization structures in order to increase the performance profit while coping with environmental changes in the construction market. Most Korean construction companies are adapting to environmental changes and devote various struggle for maximizing the result of receiving order. Especially, the organization structure of Marketing Divisions is the important for management performance and is the important key elements to attain the management goals. This research on construction companies organization has never been dealt before in korea. Through this research, the relationship between construction environmental changes and management performance profit is proven and is reflected when making the Marketing Divisions. It suggests the Marketing Divisions structure model by business type and receiving order type. Also, the result of this research could be used the important basic data that is necessary to the organization model development and this model development can be prepared for facing the new environmental changes in the near future.
최근 급속한 국내 건설환경의 변화속에서 기업은 구조개성을 포함한 다양한 변화를 추구하고 있으나, 이러한 노력이 경영 이익 증대까지 이어지지 못하고 있는 실정이다. 이러한 현상의 주요 원인 중 하나는 수주와 관련된 내 $\cdot$ 외부 환경변화를 기업의 경영전략과 조직구조에 반영하여 변화에 적응하고 더불어 수주성과를 극대화하기 위한 다양한 변화노력의 틀 속에서 진행되어야 함에도 불구하고 이와 같은 접근이 이루어지지 못하고 있기 때문이다. 특히 급변하는 환경에서 기업의 경영이익을 좌우하는 수주활동과 관련된 조직의 설계는 전반적 인 건설경기동향, 공공 및 민간의 발주 동향 등을 고려한 전략적이고 유연한 접근이 필요하다. 이에 본 연구에서는 수주환경 변화에 따른 수주조직을 전략적으로 설계할 수 있도록 환경변화와 경영성과측면의 관계를 규명하여 이를 대형건설업체의 사업유형 및 발주유형별 수주조직 설계에 반영할 수 있도록 모형과 절차를 제시하였다.