A Qualitative Study on the Practice and Improvement of Teacher Training Programs for Mathematics Education in Korea

수학과 교과직무연수의 실태와 개선에 관한 질적 접근

  • Published : 2005.09.01

Abstract

The current knowledge-based society constantly requires teachers to enhance the level of their professional development, which underscores the importance of pre- and in-service teacher training for content do-mains. Most of previous studies designed to investigate the in-service teacher training have been quantitatively conducted with the use of survey analysis and not many efforts have been made to identify any possible weaknesses of teacher training for mathematics education. The present investigation, made to fill the gaps, attempted to describe and interpret teacher training programs for mathematics education using in-depth in-terviews, a form of qualitative research approach. Together with the finding that the degree of classroom teachers' approval for their training was not high for various reasons, the study proposes ways to improve teacher training programs for mathematics education so as to change mathematics classrooms for the better.

현재의 지식기반 사회에서 교사의 전문성 신장은 끊임없이 요구되고 있는 바 이는 임용전의 교육만이 아니라 임용 후 현직 교육의 중요성을 대두시킨다. 이러한 중요성 때문에 많은 현직 교육에 대한 연구가 있어왔지만 대부분의 연구가 설문지 분석을 통한 양적 연구에 머물고, 특히 수학과 교과직무연수만의 문제점을 찾으려는 시도는 미약하였다. 이에 이 연구에서는 질적 연구 방법인 심층 면담을 통하여 ,수학과 교과직무연수의 실태를 알아보고 문제점과 개선 방향을 찾아보고자 하였다. 그 결과 수학과 교과직무연수의 호응도가 낮은 것을 발견하고 그 이유를 분석하였으며 더불어 연수 결과의 현장 적용 실태와 문제점 및 이러한 문제점들의 개선방향을 모색하여 제시하였다.

Keywords