예비과학교사들의 화성암 육안분류 능력

The Classifying Ability of the Igneous Rocks with Naked Eyes for Preservice Science Teachers

  • 문병찬 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 정진우 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 정철환 (목포대학교 인문과학연구원)
  • Moon Byoung Chan (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Jeong Jin-Woo (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Chung Chull Hwan (Research Center for Humanities, Mokpo National University)
  • 발행 : 2005.10.01

초록

이 연구는 36명의 예비과학교사들을 대상으로 화성암의 육안분류 능력을 조사하였다. 이를 위해, 유문암, 안산암, 현무암, 화강암, 섬록암, 반려암들을 암석표본으로 설정하여 질문지와 함께 투여하였다. 예비과학교사들이 육안관찰로 화성암을 분류하기 위해 필요하다고 제안한 도구의 종류는 평균 3개였으며, 이 중, 돋보기와 조흔판, 망치, 모스경도계가 많았다. 전시된 6종의 화성암표본들 중, 예비과학교사들은 화성암을 육안감정하기 위해 현무암과 화강암 표본을 주로 선택하였다. 그러나 선택한 암석표본에 따라 육안감정의 정답률은 큰 차이를 보였다. 유문암표본을 선택한 10명 중 정답은 한명도 나타나지 않았으나, 현무암을 선택한 36명의 모든 학생들은 옳게 응답하였다. 안산암의 경우 8명이 선택하여 $62\%$, 화강암은 32명이 선택하여 $62\%$, 섬록암은 13명이 선택하여 $7\%$ 그리고 반려암은 9명이 선택하여 $44\%$가 옳게 응답하였다. 화성암 표본들을 육안 감정함에 있어서, 현무암의 경우에는 다공질조직, 그리고 화강암의 경우에는 암석조직, 색깔, 그리고 일상생활경험에 의존하는 학생들이 많았다. 그러나 일부학생들은 암석표본에서 밝은색과 중간색 그리고 반암을 구분하는데 어려워하였다.

The purpose of this study was to investigate the classifying ability of the igneous rocks with the naked eye for 36 preservice science teachers. For this, we selected six specimens of igneous rocks that consisted of rhyolite, andesite, basalt, granite, diorite, and gabbro, and performed the questionnaire with them. Preservice science teachers needed the average of 3 tools to classify the rocks. Most of the selected tools were loupe, streak plate, hammer and Mohs’ hardness scale. Many preservice science teachers selected basalt and granite samples to classify igneous rocks among 6 kinds of the rocks which were exhibited. However, the results of the identification with the naked eye showed that the right answer rate was significantly different based on what rock sample had been selected. Nobody gave the right answer among 10 students who chose the rhyolite sample, but all of 36 students who picked the basalt sample answered correctly. And $62\%$ of 8 students who chose the andesite sample, 62% of 32 student choosing granite, $7\%$ of 13 students choosing diorite and $44\%$ of 9 students choosing gabbro were correctly answered. In identifying igneous rock samples with the naked eye, most subjects relied on vesicular texture to basalt, and they used textural, color and empirical characters to granite. But, some felt more or less difficulty to distinguish between intermediate and light colors and to recognize porphyry.

키워드

참고문헌

  1. 교육인적자원부, 2004, 초등학교 교사용 지도서 5-2 (과학). 서울: 교육인적자원부, 183 p
  2. 나일성, 조희구, 박용안, 하효명, 최덕근, 강영운, 2002, 지구과학 II. 서울: (주) 두산, 470 p
  3. 남궁효, 2000, 초등학교 자연과 암석 단원 지도의 문제점과 개선 방안. 한국교원대학교 박사 학위논문, 92 p
  4. 박진홍, 2001, 야외 지질 학습장에서 고등학교 학생들의 암석과 지질구조 동정 과정 분석. 한국교원대학교 박사학위논문, 167 p
  5. 신동원, 김호련, 박용선, 류형근, 2003, 지구과학 I. 서울: (주) 블랙박스, 192 p
  6. 위수민, 최준경, 2002, 고등학생들의 광물과 암석에 대한 흥미도, 지구과학회지, 23(8), 625-631
  7. 이종덕, 1978, 암석 감정 지도 방법의 체계화에 관한 연구. 과학교육논총, 3, 19-23
  8. 정승균, 최석원, 김희수, 1999, '암석의 감정'에 대한 CBI CD-ROM 개발. Report of Science Education, 30, 291-298
  9. 정완호, 우종욱, 권재술, 김범기, 최병순, 정진우, 김성하, 백성혜, 이석형, 이봉호, 2001, 중학교 1학년 과학. 서울: 교학사, 299 p
  10. 정지곤, 이종만, 2003, 화성암석학, 시스마프레스, 390 p
  11. 정진우, 우종옥, 김찬종, 임청환, 이연우, 소원주, 정남식, 이경훈, 이항로, 홍성일, 윤선진, 정철, 박진홍, 2001, 지구과학교육론(수정판), 서울:교육과학사, 421 p
  12. 한국지구과학회, 1997, 지구과학개론, 교학연구사, 818 p
  13. Dove, J.E., 1996, Students identification of rock types. Journal of Geoscience Education, 44, 266-269 https://doi.org/10.5408/1089-9995-44.3.266
  14. Dyar, M.D., Gunter, M.E., Davis, J.C. and Odell, M.R.L., 2004, Integration of New methods into Teaching Mineralogy. Journal of Geoscience Education, 52, 23-30 https://doi.org/10.5408/1089-9995-52.1.23
  15. Finley, F.N., Stewart, J. and Yarroch, W.L., 1982, Teachers' perceptions of important and difficult science content. Science Education, 66(4), 531-538 https://doi.org/10.1002/sce.3730660404
  16. Happs, J.C., 1985, Regression in learning outcomes: Some examples from earth sciences. European Journal of Science Education, 7, 431-443 https://doi.org/10.1080/0140528850070411
  17. Stofflett, R.T., 1993, Preservice elementary teachers' knowledge of rocks and their formation. Journal of Geological Education, 41, 226-230 https://doi.org/10.5408/0022-1368-41.3.226
  18. Trend, R., 2001, Deep time framework: A preliminary study of U.K. primary teachers' conceptions of geological time and perceptions of geoscience, Journal of Research in Science Teaching, 38, 191-221 https://doi.org/10.1002/1098-2736(200102)38:2<191::AID-TEA1003>3.0.CO;2-C
  19. Westerback, M.F., Gonzales, C. and Primavera, I.T., 1985, Comparison of preservice elementary teachers anxiety about teaching students to identify minerals and rocks and students in geology courses anxiety about identification of minerals and rocks. Journal of Research in Science Teaching, 22, 63-79 https://doi.org/10.1002/tea.3660220106