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A Study on Proposal of the Improved Marine Traffic System for Specified Area on Yosu Bay

여수해만 특정해역의 해상교통시스템 설정에 관한 연구

  • Jong Jae-Yong (Division of Marine Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Kim Chol-Seong (Division of Marine Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Jeong Jung-Sik (Division of Marine Transportation System, Mokpo National Maritime University)
  • 정재용 (목포해양대학긴 해상운송시스템학부) ;
  • 김철승 (목포해양대학긴 해상운송시스템학부) ;
  • 정중식 (목포해양대학긴 해상운송시스템학부)
  • Published : 2005.10.01

Abstract

There has been only a deep water route for deep draft vessels without any other routeing system in Yosu Bay despite of the rapid change in ship's size and increase in the traffic volume since the specified area for traffic safety was established in 1988. In this work, we suggest several solutions to secure ship's safety and to eliminate dangerous factors which exists in present ship traffic system Consequently, this work is to propose improved marine traffic system in future.

여수해만의 교통안전특정해역은 1988년에 설정된 이후 선박 입항 척수 및 톤수가 크게 변하는 등 해상교통환경이 급격하게 변화된 것에도 불구하고, 통항분리가 되지 않은 채 흘수제약선의 깊은수심항로만 지정되어 있고 흘수제약선 이외의 통항선박들에 대한 항로체계는 미비한 실정이다. 또한 여수해만 입구의 A, B, C, W 묘박지에서 항로로 진입하는 선박과 조업어선 등의 무질서한 운항으로 통항선박의 안전에 지장을 초래하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 여수해만 특정해역에 대하여 장래의 교통여건까지 고려하여 도출된 문제점에 대한 개선방안을 강구하는 등 해양사고 예방을 위한 종합적인 해상교통체제 설정에 목적이 있다.

Keywords

References

  1. 국립해양조사원(2001), 조류도 621번
  2. 국립해양조사원(2002), 조류도 621-1번
  3. 기상청(1999-2003), 기상연보
  4. 여수지방해양수산청 (2004), Port-MIS 내부자료
  5. 중앙해양안전심판원(1999-2003), 해양안전심판재결서
  6. Inoue, K.(2000), 'Evaluation Method of Ship Handling Difficulty for Navigation in Restricted and Congested Waterways', The Journal of Navigation, The Royal Institute of Navigation, Vol. 53, No.1, pp. 167-180 https://doi.org/10.1017/S0373463399008541