DOI QR코드

DOI QR Code

An Adaptive Customization Service using Emotional Indices of Bio-rhythm based on Web

웹기반의 바이오리듬의 감성지수를 이용한 적응적 고객화 서비스

  • 나윤지 (호남대학교 인터넷소프트웨어과) ;
  • 고일석 (충북과학대학 전자상거래과)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

Necessity of the service-on-demand that reflect a personal characteristic of a customer was increased by an aggravation of web service competition. So a study on a customization is being performed actively. The common customization system supporting of the personalization is performed through the computational data like individual characteristic or preference. Various studies on the service that used emotional information were performed. But we can't use this emotional information in the web system because of characteristics of emotional information system In this study, we design the adaptive customization system that used emotional information of the customer and analyse the system by experiments.

웹서비스의 경쟁이 심화됨에 따라 고객 개개인의 특성을 반영한 맞춤형 서비스의 지원 필요성이 증가되었으며, 이러한 개인화 서비스를 지원하는 고객화 시스템에 대한 연구가 활발히 이루어지고 있다. 대부분 고객화 지원 시스템은 각종 수집 가능한 고객의 개별적인 특성을 위주로 하는 정량적으로 표현되는 자료의 분석을 통해 이루어지고 있다. 하지만 감성 정보의 경우 정서적인 데이터 특성으로 인해 이를 웹 시스템에 활용하기에는 어려움이 있다. 따라서 웹 환경이라는 기술적인 상황에서도 활용 가능한 감성정보의 활용에 관한 연구가 필요하다. 본 연구는 고객의 감성지수를 이용한 적응적 고객화 서비스를 지원하는 웹 시스템을 설계하고 실험을 통해 분석하였다.

Keywords

References

  1. 김철수 '웹 고객의 개인화를 지원하는 지식기반 통합 시스템' 정보처리학회논문지B, 제9-B권 제l호. pp.1-6,2002. 2 https://doi.org/10.3745/KIPSTB.2002.9B.1.001
  2. 박성준, 김주연, 김영국, '분산 이기종 인터넷 쇼핑몰 환경에서 의 벡터 모델 기반 개인화 서비스 시스템' 정보과학회논문지 : 컴퓨팅의 실제 제8권 제2호, pp.206-218, 2002. 2
  3. 김동휘, 한이식, 김순자, '에이전트 기반 비교쇼핑 시스템의 개인화 방안' 정보과학회논문지 · 소프트웨어 및 응용 제28 권 제5호, pp.431-438, 2001. 5
  4. 신동익, 펜싱 선수의 바이오리듬이 상해발생에 미치는 영향, 건국대학교 석사학위논문,2003
  5. 변을철, 바이오리듬이 운동수행에 미치는 영향, 경북대학교 석사학위논문, 1995
  6. 서민정, 서비스 편익에 따른 고객만족이 몰입과 충성도에 미치는 영향, 연세대학교 석사학위논문, 2003
  7. 김정인, 포탈 온라인 커뮤니티 서비스의 고객만족, 전화의도 및 추천의도에 영향을 미치는 서비스 품질 결정 요인에 관한 연구, 연세대학교 석사학위논문, 2003
  8. T. Rolf, Wigand and I. Robert Benjamin, 'Electronic Commerce: Effects on Electronic Markets,' JCMC, Vol.1, 1999
  9. R. Barrett, P. P. Maglio and D. C. Kellem, 'How to Personalize the Web,' Proceedings of the ACM Conference on Human-Computer Interface, Vol..21, No.2, pp.21-27, 1997
  10. B. Mobasher, H. Dai, T. Luo, Y. Sung and J. Zhu, 'Integrating Web Usage and Content Mining for more Effective Personalization,' In Proceeding of First International Conference on E-Commerce and Web Technologies (ECWeb2000), pp.165-176, 2000
  11. Mobasher, B., et al., Automatic Personalization Based on Web Usage Mining, Comm. of the ACM, Vol..43 No.8, Aug., 2000 https://doi.org/10.1145/345124.345169
  12. Maurice D. Mulvenna et al., Personalization on the Net using Web Mining, Comm. of the ACM, Vol.43 No.8, Aug., 2000. https://doi.org/10.1145/345124.345165