여고생의 인성과 동적가족화(KFD)에 나타난 인물상의 특성과의 관계

The Relationship between Personality Factors and Characteristics of Human Figure in Kinetic Family Drawing among High-school Girls

  • 김갑숙 (영남대학교 환경보건대학원 미술치료학과) ;
  • 전영숙 (영남대학교 환경보건대학원 미술치료학과)
  • Kim Gab-Sook (Major of Art Therapy, Graduate School of Environmental and Public Health, Yeungnam University) ;
  • Jeon Young-Sook (Major of Art Therapy, Graduate School of Environmental and Public Health, Yeungnam University)
  • 발행 : 2005.12.01

초록

The study investigated whether the characteristics of human figures in Kinetic Family Drawing showed significant differences according to the drawer's personality (neurosis, intellectual openness, friendliness, extroversion, sincerity). The participants of this study were 340 high-school girls. The Five Factors Personality Test was conducted to assess personality factors and the Kinetic Family Drawing Test was used to obtain data on drawing characteristics. The data were analyzed using Chi-square. The results of this study are as follows: First, there were significant differences in ten subcategories such as face, countenance, eyes, mouth, inclusion of body. hands, posture, erasure, exertion of pressure on the paper, and lines, according to the degree of neurosis. Second, there were significant differences in countenance, eyes, posture, exertion of pressure on the paper, and lines according to the degree of extroversion. Third, there were significant differences in face, countenance, eyes, and posture, according to the degree of openness. Fourth, there were significant differences in erasure and lines according to the degree of friendliness Fifth, there were significant differences in countenance and posture according to the degree of sincerity. This study proved that among the personality factors, neurosis is most highly related with characteristics of persons drawn in the Kinetic Family I)lawing, whereas countenance and posture in the drawing were highly indicative of personality factors.

키워드

참고문헌

  1. 강문희 . 장연집 . 정정옥(1999). 아동정신건강, 서울: 정민사
  2. 김갑숙 . 전영숙(2004). 여고생의 동적가족화(KFD)에 나타난 인물상의 특성과 신경증과의 관계. 한국가족치료학회, 12(2), 197-223
  3. 김동연(1998). 동적가족화(KFD)에 나타난 장애아동 어머니의 심리와 가족지각 특성. 미술치료연구, 5(1), 27-42
  4. 김성일 . 정용철(2001). 청소년의 우울성향과 가정환경의 관계. 한국청소년연구, 12(1), 5-27
  5. 박도순 . 하대현 . 성태제(2003). 5요인 인성검사 요강. 사단법인 대한사립중고등학교장회
  6. 박혜련 . 김재환(1992). 행동장애청소년의 운동성가족화검사 반응특성. 한양대학교 정신건강연구, 11, 164-186
  7. 송명자(1996). 발달심리학. 서울: 학지사
  8. 신민섭 외(2002). 그림을 통한 아동의 진단과 이해. 학지사
  9. 이봉건 역(1997). 이상심리학. 서울: 시그마프레스
  10. 이영호 . 양익홍 . 김중술(1984). 불안과 관련된 장애를 보이는 아동의 HTP반응. 정신의학, 8(11), 374-377
  11. 이은경 . 이기학(2005). 우울과 긍정적 정서가 주관적 안녕감에 미치는 영향-신경증과 외향성 척도를 중심으로-. 한국상담학회, 6(2), 325-337
  12. 이현지 . 이윤주(2005). 어머니-자녀간 의사소통이 중 . 고등학생의 자아존중감과 우울감에 미치는 영향. 한국상담학회, 6(1), 197-208
  13. 장혁표 . 제석봉 . 김정택 역(1995). 가족치료. 서울 : 중앙적성출판사
  14. 최선남(1995). 아동우울에 영향을 미치는 가족변인과 동적가족화에 의한 아동우울의 판별연구. 영남대학교 대학원 박사학위논문
  15. 최선남 . 최외선 . 손현숙(1995). 청소년의 우울성향과 동적가족화에 나타난 반응특성과의 관계. 미술치료연구, 2(1), 19-35
  16. 최선남 . 최외선(1995). 가족환경변인 및 아동기 부모 . 자녀 결합 형태가 청소년의 우울성향에 미치는 영향. 대한가정학회지, 33(3), 31-42
  17. 최외선 . 김갑숙(1996). 초등학생의 KFD에 나타난 인물상의 특성과 자아개념에 관한 연구. 미술치료연구, 3(2), 117-128
  18. 최외선 . 정현희(2004). 동적가족화와 심리진단. 대구: 중문출판사
  19. 최희철 . 김병석 . 김지현(2005). 남자대학생의 외향성, 신경증적 경향성, 성역할, 성역할 갈등과 주관적 행복의 관계. 상담학 연구, 6(1), 61-72
  20. 한국미술치료학회 편(1995). 미술치료이론의 이론과 실제. 대구: 동아출판사
  21. 홍경자 저(2004). 청소년의 인성교육. 학지사
  22. Bornstein, R F. & O'Neill, R M(1992). Parental perception and psychopathology. J. Nerv. Ment. Dis 180:475-483 https://doi.org/10.1097/00005053-199208000-00001
  23. Bowen, M.(1975). Family therapy after twenty years. In S. Arieti, D.X Freeman, & J. E. Dyrud(Eds.), American handbook of psychiatry V: Treatment(2nd ed). New York: Basic Books
  24. Buck, J. N.(1948). The H-T-P technique: A qualitative and quantitative scoring manual. Journal cf Clinical Monographs. 4(4), 1-120
  25. Burns, R C. & Kaufman, S. H(1970). Kinetic family drawings (K-F-D), An introduction to understanding children through kinetic drawings. New York: Brunner/Mazal
  26. Burns, R C. & Kaufman, S. H.(1972). Actions, styles and symbols in kinetic family drawings(K-F-D). New York: Brunner/Mazal
  27. DiLeo, J. H.(1973). Children's drawings as diagnostic aids. New York; Brunner/Mazel
  28. Downey, G. & Coyne, J. C.(1990). Children of depressed parents: An integrative review. Developmental Psychology, 25, 50-76
  29. Knoff, H. & Prout. H. T.(1988). Kinetic drawing system for family and school; A Handbook. California Western Psycological Service
  30. Machover, K.(1949). Personality projection in the drawing of the buman figure. Springfield, IL: Charles C Thomas
  31. McGregor, J. P.(1978). Kinetic family drawing test: A validity study. Unpublished doctoral Dissertation, Kentucky University
  32. Sims, C. A.(1974). Kinetic family drawings and the family relations indicator. Journal of Clinical Psychology. 30, 87-88 https://doi.org/10.1002/1097-4679(197401)30:1<87::AID-JCLP2270300130>3.0.CO;2-H
  33. Sobel, H. & Sobel, W.(1976). Discrimination adolescent male delinquents through to use of kinetic family drawings. Journal of Personality Assessment, 40, 91-94 https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4001_16
  34. 加藤孝正(1987). 動的家族描畵法(KFD) してよる治療. 臨床描畵硏究 II. 京都:金剛出版
  35. 日比裕泰(1974). 動的家族描畵法(KFD)の 硏究(I)-その紹介と 理論的 基礎, 滋賀女子短期大學 硏究紀要, II. 79-113
  36. 日比裕泰(1985). 動的家族描畵法(KFD). 京都: ナカニシヌ出版