DOI QR코드

DOI QR Code

Evaluation and Requirement of Librarians on LIS Education

문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구

  • 이제환 (부산대학교 문헌정보학과) ;
  • 이기명 (울산남부도서관) ;
  • 김정호 (부산대학교 문헌정보학과) ;
  • 윤유라 (부산대학교 민족문화연구소) ;
  • 이은주 (부산대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

The purpose of this article lies in investigating the problems and limitations of the current LIS education in Korea with an emphasis on the viewpoints of librarians. Also identified are the librarians suggestions for a better LIS educational system, in particular, for the renovation of the current LIS curriculum to upgrade the competencies of future librarians. To this end, 347 librarians from public, academic, special, and school libraries were e-mail surveyed. And the collected data were analyzed and interpreted to find out the specific problems and suggestions based on the types of libraries as well as the overall problems and suggestions.

이 논문의 목적은 현장사서의 관점에서 현행 문헌정보학교육의 문제점을 도출해 내고 바람직한 개선방안을 제시해 보고자 하는데 있다. 논의에 필요한 데이터의 수집을 위해 공공, 대학, 전문, 그리고 학교도서관에서 근무하는 사서들을 대상으로 이메일 설문조사를 실시하여 347명으로부터 유효 답변을 회수하였다. 수집한 데이터에 근거하여, 1) 현장 사서들은 현행 문헌정보학의 교과과정과 내용에 대해 어떻게 평가하고 있으며, 2) 그들이 생각하는 사서가 갖추어야 할 전문적인 능력은 무엇인지, 나아가, 3) 현장에서 요구하는 능력을 갖춘 사서를 양성하기 위해서 문헌정보학 교육이 담보해 내야하는 내용은 무엇인지에 대해 논의하였다.

Keywords

References

  1. 구본영. 1992. 도서관학.정보학 교육 및 교과과정연구. '인문사회과학논총(서울여자대학교)', 7(92, 12): 275-297
  2. 곽동철. 1999. 학부제 하에서 문헌정보학전공의 학부 구성 및 사서 자격 인정에 관한 고찰. '한국문헌정보학회지', 33(4): 157-181
  3. 김종성. 2004. 학교도서관 영역 교과목 운용실태와 개선방향 연구. '한국 도서관.정보학회지', 35(2): 371-392
  4. 노영희. 2005. 문헌정보학 교육과정의 특성화된 프로그램 개발 및 활용에 관한 연구. '한국문헌정보학회지', 39(1): 59-80
  5. 노정란. 2003. 전문도서관 기반의 지식경영 방법론 연구. '한국문헌정보학회지', 37(2): 344-363
  6. 박일종. 2000. 국내 문헌정보학 프로그램의 현황 및 교육과정 개선에 관한 연구. '한국 도서관.정보학회지', 31(2):197-221
  7. 안인자. 2003. 사서교사(사서)의 직무분석을 통한 양성기관의 교과과정 개발에 관한 연구. '한국문헌정보학회지', 37(3): 75-95
  8. 엄영애. 2003. 문헌정보학의 코어 교과목 연구. '한국도서관.정보학회지', 34(3): 33- 49
  9. 이제환. 2003. '디지털 시대의 도서관정보정책', 서울: 한울
  10. 이제환. 2003. 전문직 이론을 통해본 사서직의 전문성. '한국문헌정보학회지', 37(2): 57-87
  11. 정연경. 1997. 대학도서관 목록사서의 역할 및 자격 요건에 관한 연구. '情報管理學會誌', 14(2): 143-163
  12. 한국문헌정보학회 문헌정보학의 이해 편찬위원회 편. 2004. '문헌정보학의 이해'. 서울: 한국도서관협회
  13. 한복희. 1997. 변화하는 도서관환경에 대비한 문헌정보학과의 교과과정 연구. '한국도서관.정보학회지', 30(2): 179-198
  14. Buttlar, L. and Dumont, R. 1996. 'Library and information science competencies revisited.' Journal of Education for Library and Information Science, 37(1): 44-62 https://doi.org/10.2307/40324283
  15. Giesecke, J. and McNeil, B. 1999. 'Core competencies and the learning organization.' Library Administration & Management, 13(3): 158-166
  16. Griffiths, J.M. and King, D.W. 1985. New directions in library and information science education. Westport: Greenwood
  17. Koenig, M. ed. 1993. 'Education requirements for a libraryoriented career in information Management. Library Trends, 42(2): 227-229
  18. Mahmood, K, 2002. 'Competencies needed for future academic librarians in Pakistan.' Education for Information, 20: 27-43 https://doi.org/10.3233/EFI-2002-20104
  19. Rehman, S. 2003. 'Information studies curriculum based on competency definition.' Journal of Education for Library and Information Science, 44(3/4):276-295
  20. Rehman, S. 2000. Preparing the information professional: An agenda for the future. Westport: Greenwood
  21. ALA. 1999. 'congress on Professional Education.' [cited 2005.8.8].
  22. ALA. 1992. 'Standard for accreditation of master's programs in library and information studies.' [cited 2005.8.8].
  23. ALA. 2003. 'LTA Competency.' [cited 2005.6.5].'
  24. ASERL. 2003. 'ASERL Competencies For Research Librarians.' [cited 2005.6.5].
  25. NPS, 'Essential Competencies : Library Manager,' [cited 2005. 8.8].
  26. SLA. 2003. 'Competencies for Special Librarians of the 21st Century.' [cited 2005.8.9].

Cited by

  1. A Study on the Development & Application of Project-Based Learning Program for Promoting the Pre-Education Librarians' Self-Efficacy in Education Services vol.44, pp.2, 2010, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.2.221
  2. A Study on the Development of Curriculum Track for Civil Service Librarian vol.3, pp.1, 2013, https://doi.org/10.5865/IJKCT.2013.3.1.031
  3. A Study on the Librarian's Recognition of the National Library of Korea about YALSA's Competencies for Librarians Serving Youth vol.44, pp.3, 2010, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.3.199
  4. A Study of Changes in the Library and Information Science Curriculum with Evaluation of Its Practicality vol.38, pp.6, 2012, https://doi.org/10.1016/j.acalib.2012.07.007
  5. A Study on New Courses Offered in Korean Library and Information Science vol.46, pp.1, 2012, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.1.029