Comparison of Perceptions about Teaching Practices by Student Teachers Before and After Practice Teaching

예비교사의 교육실습 전후 인식비교

  • 최진숙 (순천제일대학 유아교육과)
  • Received : 2005.04.29
  • Accepted : 2005.07.04
  • Published : 2005.08.31

Abstract

This study compared student teachers' perceptions about teaching practices and the current state of practice teaching before and after practice teaching. Subjects were 96 students at three-year colleges in Suncheon, Jollanam-do. The survey used a questionnaire, 'kindergarten teachers' recognition of practice teaching and the current state of practice teaching,'(Woo and Choi 2004), revised for this research. Differences were observed in mean scores between before and after practice teaching(t=4.30, p<.001). In sub-areas, significant differences were observed in the role of student teachers, the contents of teaching, support system, evaluation and preliminary guidance(p<.001), but not in the evaluation of practice teaching and student teachers' attitudes(p>.05). This information should be beneficial for teachers' colleges in preparation of practice teaching programs.

Keywords

References

  1. 유아교육 예비교사와 현직교사의 교육신념에 관한 연구 김미란
  2. 유아교육연구 v.23 no.2 유아교육 현장에서 예비교사들이 인식한 교사들의 어려움 김신영
  3. 유치원 교육실습 김주권;조은미
  4. 유아교육실습 윤기영;정현숙
  5. 유치원 교육실습생들이 실습전후에 느끼는 불안에 관한 연구 박수향
  6. 유아교사론 박은혜
  7. 한국어린이교육협회1990년도 가을 세미나 교사의 전문성과 사전교육 : 일선 교사의 역할을 중심으로 교사의 전문성과 역할 배소연
  8. 덕성여대 논문집 v.25 4년제 유아교사양성 대학의 정규 교육 실습이 예비교사의 현장 지식과 태도에 미치는 영향에 관한 연구 신은수
  9. 유아교육실습 지도교사의 역할 인식과 수행에 관한 연구 신현주
  10. 유치원 교사 양성교육에서의 교육실습에 관한 연구 윤기영
  11. 유아교육실습 윤기영
  12. 유아교사를 위한 교육실습연구 윤기영;배소연;조부경
  13. 유아교육 예비교사와 현직교사의 교육신념에 관한 연구 윤숙희
  14. 교육실습생이 인식한 유치원 교육실습의 효과와 관련변인 이매자
  15. 유아교육실습 이연섭;이석순(외)
  16. 유아교육실습 이영석;정찬주(외)
  17. 교육실습지도교사의 역할 수행에 관한 연구 이유미
  18. 유아교육과 졸업반 학생들의 교직관 및 교육실습에 따른 교직관 변화에 관한 연구 장금순
  19. 유아교육 예비교사와 현직교사의 관심사에 관한 연구 장선화
  20. 유치원 교육실습 지도를 위한 임상장학 모형개발 조부경
  21. 교생들이 인식한 유치원 교육실습 지도 교사의 역할 수행 조인경
  22. 예비교사의 교육실습에 대한 유치원 현직교사의 인식 및 실태조사 최미숙;박현우
  23. 교육실습이 교생의 교육신념에 미치는 영향 한지혜
  24. Student teachers' thought processes: The evolution of two student teachers' professional beliefs during their student teaching period Bae, S.Y.
  25. Journal of Teacher Education v.33 no.2 The relationship of field placement characteristics and students' potential perfomance abilities to clinical experience performance ratings Becher, R.M.;Ade, W.
  26. Early Childhood Education;Handbook of research on teacher education Bredekamp, S.;Silkula, J.(ed.);Buttery, T.J.(ed.);Guyton, E.(ed.)
  27. College Student Journal v.17 The student teaching experience: A time to consolidate one's perception Brimfield, R.A.;Leonard, S.
  28. Early Child-hood Research Quarterly v.2 no.2 A classroom-observation study of reading instruction in kindergarten Dunkin, D.
  29. Attitude change of secondary school student teachers during student teaching Frank, J.B.
  30. Journal of Teacher Education v.39 no.5 Training research and preservice teacher education Joyce, B.R.
  31. Journal of Educational Research Change in student teacher dogmatism Johnson, J.S.
  32. Journal of Education for Teaching v.18 no.1 Concerns of pre-service student in the USA about the practice of teaching McCullough, L.L.;Mintz, S.L.
  33. ?Field and laboratory experience;Handbook of research on teacher education Mclntyre, D.J.;Byrd, D,M.;Foxx, S.U.;Sikula, J.(ed.);Butterly, T.J.(ed.);Guyton, E.(ed.)
  34. Inequality in classroom learning: School and democratic citizenship Morgan, E.P.
  35. Journal of Education for Teaching v.12 no.1 A developmental study of the teaching self in student Ricord, O.
  36. Journal of Teacher Education v.31 no.6 Myths and realities: Fieldbased experiences in preservice teacher education Zeichner, K.M.