다중 지능 이론에 기초한 미술 교육 프로그램이 유아의 창의성과 공간능력에 미치는 효과

The Effects of an Art Education Program Based on Multiple Intelligence Theory on Children's Creativity and Spatial Ability

  • 투고 : 2005.06.30
  • 심사 : 2005.08.29
  • 발행 : 2005.10.31

초록

This study examined the effects of an art program based on multiple intelligence theory on children's creativity and spatial ability. The art education program focused on three processes : perception, production and reflection. Subjects were 68 five-year-old children. The experimental design was 'The Untreated Control Group Design with Pretest & Posttest'. ANCOV was employed for statistical analysis. Results were that the children in the experimental group scored significantly higher on creativity and spatial ability than the children in the control group. Results imply that an art education program based on multiple intelligence theory can be an effective teaching model for improving children's creativity and spatial ability.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 경북대학교

참고문헌

  1. 다중지능이론을 적용한 통합교육과정 개발 - 초등학교 1.2학년을 대상으로 김명희
  2. 교육과정 연구 v.16 no.1 다중지능이론 : 그 기본 전체와 시사점 김명희;김영천
  3. 아동의 미술교육 연구 김정
  4. 영재학생을 위한 교육 김정휘;주영숙;문정화;문태형
  5. 교육과정연구 v.17 no.2 다중지능이론과 교육과정 개발 류완영;김명희
  6. 다중지능이론에 기초한 유아미술교육 프로그램 개발 및 효과 분석 박춘희
  7. 유아교육학논문집 v.7 no.2 다중 지능 이론에 기초한 통합적 미술 교수 방법이 유아의 그림 표상능력과 논리 수학적 사고에 미치는 효과 박희숙
  8. 음악교육연구 v.22 다중지능이론을 적용한 초등학교 음악과 교육과정 개발과 실천 석문주
  9. 교육학연구 v.38 no.4 다중지능 이론에 기초한 교수.학습방법연구 신명희
  10. 미술교육 no.8 다중지능이론과 미술교육-초등학교 1학년을 대상으로- 안필영
  11. 유아를 위한 교수 학습방법 이영자;이기숙
  12. 어린이 교육 v.16 유치원 미술교육 현황 조사 이영자;유혜숙;이정욱
  13. 초등학교 저학년 교육을 위한 미술적 접근 프로그램개발 연구 이수경
  14. 아동학회지 v.20 no.2 미술 비평 활동이 유아의 미적 반응 및 표현 능력에 미치는 영향 임수진;이정욱
  15. 유아 조형 활동 지도현황에 관한 조사 임은정
  16. 미술코너 활동 참여가 초등학교 1학년 아동의 창의성에 미치는 효과 임영희
  17. 초등과학 교육 v.20 no.2 초등학교 과학과 심화학습에서 다중지능을 활용한 과학활동이 초등학생의 과학탐구능력과 흥미에 미치는 효과 임채성;왕경순
  18. 한국과학교육학회지 v.21 no.1 다중지능에 기초한 프로젝트 활동이 초등학교 아동의 과학 학업성취도에 미치는 영향 임채성;왕경순
  19. 수학적 개념을 통합한 찰흙놀이가 유아의 공간 능력에 미치는 영향 유경숙
  20. 21세기 교육을 위한 새로운 관점과 전망 : 유네스코 21세기 세계교육위원회 종합보고서 유네스코 21세기 세계교육위원회;김용주(외)(譯)
  21. 유아교육연구 v.21 no.1 미술 교수방법이 유아의 표상능력에 미치는 효과 지성애
  22. 미적 요소에 기초한 활동중심 통합 미술프로그램이 유아의미술 표현능력 및 미술 감상능력에 미치는 영향 정미경
  23. 교육심리연구 v.12 no.1 H. Gardner의 다지능 이론의 교육적 적용 : 그 가능성과 한계 하대현
  24. 교육심리연구 v.17 no.3 문제발견, 창의적 사고, 창의적 인성의 관계 하주현
  25. 유아 교육 연구 v.21 no.4 유아 공간능력의 측정도구 개발 홍혜경
  26. Improving student reading comprehension in the content areas through the use of visual organizers. ED 420-853 Agnello, C.;Jockl, P.;Pearson, I.;Velasco, D.
  27. Teaching Children Mathematics v.5 no.6 Solving geometric problems by using unit blocks Andrews
  28. The multiple intelligences handbook Campbell, B.
  29. Educational Leadership v.55 no.1 How teachers interpret MI theory Campbell, B.
  30. Overview of Project Spectrum;Project Spectrum; Early learning activities Chen, J.;Isberg, E.;Krechevsky, M.;Chen, J.(ed.)
  31. The evolving self. A psychology for the third millennium Csikszentmihalyi, M.
  32. The hundred languages of children: The Reggio Emilia approach to early childhood education Edwards, C.;Gandini, L.;Forman, G.
  33. Educational Leadership v.55 no.1 Multiple intelligences inventory Emig, V.B.
  34. Studies in Art Education v.3 no.2 Zero-based arts education: An introduction to Arts PROFEL Gardner, H.
  35. Educational Researcher v.18 no.8 Multiple Intelligences go to School : Educational implications of theory of multiple intelligences Gardner, H.;Hatch, T.
  36. Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century Gardner, H.
  37. The effect of intergrating a multiple intelligences based language arts curriculum on reading comprehension of first and second grade student. ED 420 840 Gens, P.;Provance, J.;Vanduyne, K.;Zimmerman, K.
  38. School Science and Mathematics v.101 no.4 Multiple intelligences theory; A framework for personalizing science curricula Goodnough, K.
  39. Creativity, intelligence, and problem finding : retrospect and prospect;Frontiers of creativity Getzels, J.W.;Isaksen, S.G.(ed.)
  40. Educational Leadership v.55 no.1 A think tank cultivates kids Knodt, J.S.
  41. Project Spectrum: Preschool Assessment Handbook Krechevesky, M.
  42. Educational Leadership v.55 no.1 From Crockett to Tubman Lambert, W.E.
  43. Addressing multiple intelligences and learning style; Crating active learners. ED 388 397 Lindvall, R.
  44. Educational Leadership v.55 no.1 The greening of learning: Using the eighth intelligence Meyer, M.
  45. Problem finding, Problem solving, and Creativity Runco, M.A.
  46. Young Children v.41 no.5 Talking sith young children about their art Schirrmacher
  47. Early childhood education Seefeldt, C.;Barbour, N.
  48. Art Education Multiple intelligences at the middle level : Models for learning in art and across the disciplines Simmons, S.
  49. Successful intelligence: How practical and creative intelligence determine success in life Sternberg, R.J.
  50. 성공지능 이종인(譯)
  51. Arts PROFEL : A handbook for visual arts Winner, E.;Simmons, S.