전문대학 공학기술교육 프로그램 인증 준거 개발

Development of the Accreditation Criteria for Engineering Technology Education Programs in Junior Colleges

  • 투고 : 2005.10.30
  • 심사 : 2005.12.26
  • 발행 : 2005.09.30

초록

The purpose of this study was to develop and present the accreditation criteria for engineering technology education programs in junior colleges. Research methods used in this study were review of related literature, experts discussion, and Delphi technique. Especially, Delphi technique was the major research method of this study. The Delphi surveys were taken for about seven weeks and three rounds at a higher level of expert participation. Major results of the study were as follows: 1. It proved that thirty six of total forty items had the content validity as the accreditation criteria of engineering technology education programs for junior colleges. CVR(Content Validity Ratio) of four items were below .33 and eliminated four items from the final accreditation criteria. 2. It proved that total Cronbach ${\alpha}$ was very high .9142 and reliability was very high all over items. It proved that six items made worse reliability, therefore it was desirable to exclude six items for increase of reliability. But the final accreditation criteria included six items, because they had a high validity as well as increasing rate of Cronbach ${\alpha}$ was very low with the exception of them. 3. Items of high importance were drawn out through analysis of importance. It proved that thirty of total forty items were more than 4.00 average in importance and ten items were less than average. 4. In conclusion, the final accreditation criteria were developed and presented through such analysis of validity, reliability and importance. The final accreditation criteria for engineering technology education programs in junior colleges were composed of seven domains of educational objectives, learning outcomes, curriculum, staff, facilities, institutional support, and student assessment.

키워드

참고문헌

  1. 김미숙,김안국. (2003). 직업교육훈련 프로그램 평가인정 체계 구축 방안. 한국직업능력개발원
  2. 김병식. (2001). 공학교육의 국제 상호 인증과 워싱톤 협정 . 공학교육과 기술, 9(4), 2-3
  3. 김상호. (1999). 전문대학 종합평가인증제 시행을 위한 평가기준 개발 연구. 한국전문대학교육협의회
  4. 김정국, 박재현, 박 강. (2001). ABEEK 인증기준에 의한 교육요소 및 교과과정 개발. 공학교육연구,4(1),26-47
  5. 김판욱. (1988). 목표 및 평가준거 제시에 의한 동기 유발이 실기성취에 미치는 영향과 실기지도에 관련된 변인. 서울대학교 박사학위논문
  6. 김희필. (2004). 기술교과 교육의 목표와 내용구성을 위한 기술적 능력의 구성 요인. 충남대학교 박사학위논문
  7. 나승일. (1999). 정보화 사회의 초.중.고등학생들을 위한 교양농업교육의 내용에 관한 연구. 대구교육대학교
  8. 노태천, 함승연. (2004). 한국공학교육의 현황과 발전과제. 일본공학교육학회지(JSEE),52(5),48-51
  9. 류창렬. (1995). 교육연구기법. 배영사
  10. 박 강, 김정국, 박재현. (2000). ABEEK 인증을 대비한 프로그램 교육목적 및 학습성과 설정. 공학교육연구,3(2),51-60
  11. 배호순. (1994). 프로그램 평가론. 원미사
  12. 서울대학교 교육연구소. (1998). 교육학 대백과 사전. 하우동설
  13. 양은배. (2001). 의과대학 평가인정 기준의 타당도 연구. 연세대학교 박사학위논문
  14. 이병기, 조벽. (1998). 미국 공학교육 인증.평가. 공학교육과 기술,5(3),49-56
  15. 이병욱. (2002). 공업계 고등학교 학교수준의 교육 과정 평가준거 개발 연구. 충남대학교 박사학위논문
  16. 이상주 외. (1993). 대학종합평가인증제 시행을 위한 평가기준 개발 연구. 한국대학교육협의회
  17. 이용순, 함승연 외 . (2003). 2005 수능 직업 탑구영역의 과목별 성취기준과 평가기준 개발: 공업 입문. 한국직업능력개발원.교육인적자원부
  18. 이재원, 이상봉. (1990). 직업교육.훈련 과정 개발을 위한 기본 모형에 관한 연구. 대한공업교육학회지,15(1),30-39
  19. 이정표, 백형찬,정걸, 김기홍,옥준필,장홍근. (2003). 전환기의 직업교육체제 재정립. 한국직업능력개발원
  20. 이종성. (2001). 델파이 방법. 교육과학사
  21. 이종승. (1990). 미국의 고등교육 평가인정제도. 교육발전논총,12(1),29-39
  22. 이화국,강경석. (1998). 한국과 미국의 대학평가인정제 비교.분석을 통한 발전 과제 탐색. 고등교육연구,10(1),139-164
  23. 임병오 외. (2003). 전문대학 학과평가 발전방안 연구. 한국전문대학교육협의회
  24. 정태화, 이길순,이정표,홍선이,박은희. (2000). 전문대학 직업교육 다양화를 통한 인적자원개발방안 연구. 한국직업능력개발원
  25. 천세영. (2002). 인간자원개발과 교육에 관한 음미. 평생교육학연구,8(1),201-219
  26. 최금진. (2002). 대학종합평가인정제의 평가체제에 관한 연구. 연세대학교 박사학위논문
  27. 최유현. (2000). 포트폴리오 평가의 개념과 절차. 공학교육연구,3(2),71-83.
  28. 한국대학교육협의회. (2003). 제2주기 대학종합평가인정제 시행을 위한 2004년도 대학종합 평가의 평가기준
  29. 한국대학교육협의회. (2004). 전문대학 학과평가 편람
  30. 한송엽, 서경덕. (2002). 공학교육 성과 평가를 위한 졸업생 설문조사 사례연구. 공학교육연구,5(1),34-49.
  31. 함승연,김정식,김춘길. (2003). 미국 공학교육 인증제도를 통해 본 공학교육의 발전방안. 대한공업교육학회지,28(2),95-106
  32. 함승연, 노태천. (2004). 전문대학 공학기술교육 프로그랭 인증제 도입의 필요성과 주요 외국의 운영 사례. 공학교육연구,7(1),51-63
  33. Abata, Duane L. (2001). Observations of engineering accreditation procedure at universities and colleges in the Unites States. Paper presented at the SEFI Annual Conference 2001
  34. ABET. (2001). Accreditation policy and procedure manual
  35. Australian National Training Authority. (1999). Australian Recognition Framework Arrangements
  36. Australian National Training Authority. (2001) Standards for State and Territory Registering/Course Accrediting Bodies
  37. Brinkerhoff, R. O., et aI. (1983). Program Evaluation: A Practioner's guide for Trainers and Educators. Boston, MA: Kluwer-Nijhoff Pub
  38. Council for Higher Education Accreditation. (1998). Recognition of Accrediting Organizations Policy and Procedures
  39. De Bon, S. & Chagnon, J. Y. (2002). Engineering accreditation' in canada and its current challenges. Proceedings of the 2002 ASEE/SEFI/TUB Colloquium. American Society for Engineering Education
  40. Engineering Accreditation Commission of ABET. (2002). Criteria for accrediting engineering programs
  41. Felder, Richard M. & Brent, Rebecca. (2002). Designing and teaching courses to satisfy engineering criteria 2000(ERIC Document Reproduction Service No. ED461515)
  42. Jones, Russel C. (2001). Developments in engineering education and accreditation in the United States. Paper presented at the SEFI Annual Conference 2001
  43. Lenn, M. P. (2004). Quality assurance and accreditation in higher education in east asia and the pacific. World Bank
  44. Malcolm Skilbeck C. (2001). Developments in engineering education and accreditation in the United States. Paper presented at the SEFI Annual Conference 2001
  45. Prados, John W., Peters, George D., & Aberle, Kathryn B. (2001). A vision for change:The transformation of US educational quality assurance in engineering. Paper presented at the SEFI Annual Conference 2001
  46. Scriven, M. (1984). Evaluation ideologies. In R. F. Connor, D. G. Altman, & C. Jackson(Eds.). Educational evaluation: Theory and practice. Belmont, CA: Wadsworth
  47. Scirvens, Ellie(1995). Accreditation: Protecting the professional or the consumer? Buckingham: Open University Press
  48. Scirvens, Ellie (2002). Accreditation: General issues. World Bank
  49. Siurana, Cristina Santamarina, Jacobo Navarro de Peralta Garcia, & Vicente Cloquell Ballester(2001). Global accreditation trends in engineering education. [on-line available] http://www.asee.org/conferences/intern ational/papers/navarro.pdf
  50. Skillbeck, M. & Connell, H.(2000). Quality assurance and accreditation in australian higher education. Department of Education, Training and Youth Affairs
  51. Technology Accreditation Commission of ABET(2002). Criteria for accrediting engineering technology programs
  52. Walberg, H. J. & Haertel, G. D(Eds.). (1990). The international encyclopedia of educational evaluation. New York: Pergamon
  53. Wallace, L. S., Blake, G. H., Parham, J. S. & Baldridge, R. E. (2003). Development and content validation of family practice residency recruitment questionnaires. Family Medicine, 35(7), 496-498
  54. Worthen, B. R., Sanders, J. R, & Fitzpatrick, J. L. (1997). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines(2nd ed). New York: Longman, Inc
  55. Yoo, Gill-Han. (2001). Higher education accreditation in Korea: An adaptation of university students' perceptions of institutional quality. Unpublished doctoral dissertation, The University of Pittsburgh