Sensitivity of the ballast resistance and track irregularity on the track stability

궤도 안정성에 대한 도상저항력과 궤도틀림의 민감도

  • Received : 2005.08.03
  • Accepted : 2005.10.10
  • Published : 2005.10.27

Abstract

During summer, very high compressive force occurs on the continuous welded rail (CWR) track because of the increase of rail temperature (max. $60^{\circ}C$). This extreme temperature stress can cause the CWR track to buckle. Among many CWR parameters affecting the track buckling, the influence of the lateral and longitudinal ballast resistance was investigated on the stability of the CWR track in this study. Also, the sensitivity of the track irregularity such as the alignment defect and the gauge irregularity was investigated.

혹서기에 레일의 높은 온도 상승(최대 $60^{\circ}C$)으로 인해 장대레일 궤도에는 매우 큰 압축력이 작용하게 된다. 이러한 압축력은 장대레일 궤도의 좌굴을 발생시키기도 한다. 본 연구에서는 장대레일 궤도의 좌굴에 영향을 미치는 많은 요소들 중에서 도상 횡저항력 그리고 도상 종저항력이 궤도 좌굴에 미치는 영향을 파악하기 위한 연구를 수행하였다. 또한 줄틀림과 궤간틀림의 민감도를 분석하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국학술진흥재단

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