실업계고등학교와 일반계고등학교의 연계 교육과정 모형 개발과 운영

The Development and Operation of A Connected Curriculum Model between Vocational High School and General High School

  • 투고 : 2005.10.30
  • 심사 : 2005.12.26
  • 발행 : 2005.09.30

초록

The purpose of this study is to develop and operate a curriculum which is able to connect a vocational high school to a general high school. That curriculum makes it possible to meet the necessity of accepting the learning rights for the students of a small scale school located in a rural community. And also, it is able to broaden the implementation of the elective-centered curriculum in the $7^{th}$ curriculum. So, We developed a connected curriculum model which fulfills to the utmost the requirement of a few students who want to go to a collage after finishing vocational high school and who want to get a job after finishing general high school in a electing their subjects and then operated it with student's moving to the connected schools on a Saturday. In this study, we got the results as follows: First, we prepared the curriculum environments which can accept the learning-demands of students in a small scale school located in a rural community. To do so, we publicized the curriculum of a vocational high school connected to that of a general high school, made questions, and organized the committee of students, parents and teachers and so on. Second, we organized and implemented the connected curriculum so that a small number of students could learn the subjects they demands. So, a small number of the vocational high school students could have learned the 'Math I' and 'English Conversation' which were not allowed in their school. And also, a small number of the general high school students who hope to have an occupation after graduation could have learned 'Web Design' subject. Third, we examined the problems and presented the solving methods according to organizing and implementing the connected curriculum. So we could have served as an aid on building up the foundation of the generation of the elective-centered curriculum.

키워드

참고문헌

  1. 경상북도교육청. (2004). 선택권 확대를 위한 학교 교육과정 편성.운영 안내 및 편성표 분석. 연수자료 2004-14
  2. 경상북도교육청. (2003a). 제7차 교육과정 편성.운영 지침. 경상북도교육청 고시 제2003-2호
  3. 경상북도교육청. (2003b) 교육행정정보시스템 문답집 . NElS 2003-29호
  4. 경상북도교육연구원. (2004). 고등학교 교육과정 편성.운영 지침 적용 길라잡이
  5. 교육법전편찬회. (2004). 교육법전. 서울 : 교학사
  6. 교육인적자원부. (2003). 고교 선택중심 교육과정 편성. 운영계획 우수사례. 교육마당 21,1월호,pp. 34-62
  7. 교육인적자원부. (2002a). 선택중심 교육과정 편성.운영의 실제. 고등학교 교육과정 편성.운영 자료 (IV),서울 : 대한교과서
  8. 교육인적자원부. (2002b). 제7차 교육과정에 따른 2002 교육과정 연구사례집(l)-(V). 서울 : 대한교과서
  9. 교육인적자원부. (2001). 제7차 고등학교 교육과정 해설(총론). 서울 : 대한교과서
  10. 교육혁신위원회. (2005). 직업교육체제 혁신 방안
  11. 김진수 편. (2002). 공업교육. 서울: 동일출판사
  12. 김진수. (2005). 공업교육연구법과 SPSS. 서울: 웅보출판사
  13. 김호동. (2002). 전문대학 입장에서 연계교육과정 협력방안. 2002년도 대한공업교육학회 공동연구팀 세미나 자료집, p.159
  14. 대구동부공업 고등학교. (2003). 다양한 선택 과목의 개설 방안 탐색. 제7차 교육과정의 실업계 고등학교 선택중심 교육과정 워크숍 자료집
  15. 대한공업교육학회. (2005). 공업교육에서의 산.관.학 협력 어떻게 할 것인가? 대한공업교육학회 하계학술대회 학술지
  16. 성태제. (2002). 교육연구방법의 이해 서울: 학지사
  17. 우상호, 김진수. (2005). 일반계고와 실업계고의 연계 교육과정 모형 개발과 적용. 2005년도 한국기술교육학회 체5차 연례학술발표대회 학술지,pp. 197-207
  18. 울산생활과학고등학교. (2004). 실업계고등학교 선택 중심 교육과정 학과간 연계 방안 연구. 교육인적자원부 지정연구학교 운영 보고서
  19. 이광호. (2004). 실업계 고등학교 교육과정에 영향을 미치는 내적 요인과 대응. 실업계 고등학교 교육과정 개편을 위한 방향 탐색 세미나자료,pp. 66-68
  20. 이무근. (2002). 산업인력 양성을 위한 직업교육훈련의 발전 방안. 직업교육관련학회 및 단체 공동 학술 대회 자료집, 한국직업교육학회
  21. 이병욱. (2002). 공업계 고등학교 교육과정의 연계 협력 방안. 2002년도 대한공업교육학회 공동연구팀 세미나자료,pp. 79-133
  22. 이상혁 외. (2002). 21세기 산업구조 변화에 따른 공업계열 교육과정 운영의 연계협력 방안. 한국직업능력개발원
  23. 이종성, 정향진. (2004). 실업계 고등학교 교육과정 개편 방향 탐색. 한국직업능력개발원,pp. 67-111
  24. 이칭찬,황선경. (2003). 교육과정과 교육평가. 서울:교육과학사
  25. 정태화. (2003). 직업훈련과 직업교육의 연계 활성화방안. 한국능력개발원 수탁연구 03-4.
  26. 청도전자고등학교. (2005). 일반계 고등학교와 연계한 실업계 고등학교 교육과정 편성.운영. 교육인적자원부 지정 연구학교 운영 보고서
  27. 함수곤,김종식,권응환. 왕경순. (2003). 교육과정 개발의 이론과 실제. 서울: 교육과학사
  28. 홍후조. (2002). 교육과정의 이해와 개발. 서울 : 문음사
  29. Best, J. W., & Kahn, J. V. (2003). Research in education (9th ed). Pearson Education Inc.
  30. Finch, C. R., & Crunkilton, J. R (1999). Curriculum development in vocational and technical education :planning, content, and implementation, Needham Heights. Massachusetts: Allyn and Bacon, Inc.