Mathematics Education of the Chosun Dynasty Based on the Chosun Dynasty Authentic Record

조선왕조실록으로 본 조선시대의 수학교육

  • 박형빈 (목포대학교 기초과학부수학전공) ;
  • 방주현 (목포항도여자중학교)
  • Published : 2005.02.01

Abstract

This paper is a comprehensive study of mathematics education in the Chosun Dynasty. The basis of this work relies on actual historical records from the period. As shown in the records, mathematics education during the Chosun Dynasty remained at the level of basic arithmetics. The arithmeticians of the Chosun Dynasty did not have an understanding of more complex mathematical thought. But the simple arithmetics of the Chosun Dynasty facilitated the building up of a unique merchant 'middle class.' So this paper examines the development of mathematics in the Chosun Dynasty through middle class. Although the Chosun Dynasty arithmetics occupy a significant part of mathematics history, this paper details why their thought did not evaluate more advanced mathematical theories.

본 논문은 조선시대의 수학교육을 조선왕조실록에 나타난 기록을 중심으로 하여 연구하였다. 조선시대 수학은 기록에 나타난 바와 같이 기초적인 산수교육 수준에 머물러 있다. 조선시대의 수학은 중인계급을 통하여 발전되었으며 토지측량, 세제, 역법 등을 주로 다루는 실무를 담당하기 위하여 산학교육이 이루어졌다. 조선시대 수학은 수학사적 측면에서는 중요한 부분을 차지하고 있지만 현대 수학으로 발전시키지 못한 문제들을 안고 있다. 이러한 이유들에 대하여도 고찰하였다.

Keywords