DOI QR코드

DOI QR Code

The Analysis of Academic Achievements for Different Selection Criteria via Linear Mixed Models

혼합모형을 사용한 입학전형에 따른 학업성취도 분석

  • Park Heungsun (Department of Statistics, Hankuk University of Foreign Studies) ;
  • Gi Young Soo (Department of Statistics, Hankuk University of Foreign Studies) ;
  • Eo Sun Woong (Department of Statistics, Hankuk University of Foreign Studies) ;
  • Kim Shin Young (Department of Statistics, Hankuk University of Foreign Studies)
  • 박흥선 (한국외국어대학교 통계학과) ;
  • 길영수 (한국외국어대학교 통계학과) ;
  • 어선웅 (한국외국어대학교 통계학과) ;
  • 김신영 (한국외국어대학교 통계학과)
  • Published : 2005.03.01

Abstract

This study compares the difference of academic achievements for college students who entered a school with different selection criteria, and it was based on the entrance data for Hankuk University of Foreign Studies during 2000-2003. The results of this research can be used as an evidence or a supporting material for the future entrance policies or strategies in other universities.

본 연구는 2000년-2003년에 이르는 한국외국어대학교의 입시자료를 토대로, 입시전형방법에 따른 신입생의 입학 후 학업성취도를 비교하고 있다. 이 연구의 결과는 현재 각 대학마다 행하고 있는 여러 가지 입시전형들에 대한 재평가 및 모집인원의 변경 등에 필요한 기초 자료가 될 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. Liang, K.Y. and Zeger, S.L.(1986). Longitudinal data analysis using generalize linear models, Biometrika, 73, 13-22 https://doi.org/10.1093/biomet/73.1.13
  2. Littell, R.C., Milliken, G.A., Stroup, W.W., and Wolfinger, R.D.(1996). SAS System for Mixed Models, SAS Institute, Cary, NC
  3. McCulloch, C.E. and Searle, S.R.(2001). Generalized, Linear, and Mixed Models, Wiley and Sons, New York
  4. SAS/Proc Mixed(2001). SAS Release 8.02, Cary, NC