DOI QR코드

DOI QR Code

제 7차 수학과 교육과정에 따른 1-10 단계 확률 및 통계단원 분석

A Study on Probability and Statistics Education In 1-10 Grade Mathematics Textbooks in Korea

  • 장대흥 (부경대학교 수리과학부) ;
  • 이효정 (부경대학교 교육대학원)
  • Jang Dae-Heung (Division of Mathematical Sciences, Pukyong National University) ;
  • Lee Hyo-Jeong (Mathematics Education, Graduate School of Education, Pukyong National University)
  • 발행 : 2005.03.01

초록

우리나라 초ㆍ중ㆍ고등학교 확률 및 통계영역 교육은 1997년 교육 인적 자원부 고시로 제 7차 수학과 교육과정이 개정되어 현재 초ㆍ중ㆍ고등학교 현장에서 시행되고 있다. 교과서 전수 조사를 통하여 제 7차 수학과 교육과정에 따른 1-10 단계 확률 및 통계단원을 분석하여 확률 및 통계영역 교육의 현황을 파악하고, 제 6차 수학과 교육과정과 비교, 검토하였다.

In Korea, mathematics education of 1-10 grade students has been taken according to the 7th national mathematics curriculum, which was renovated by the Ministry of Education and Human Resources Development announcement in 1997. The education of probability and Statistics has been carried out as a part of this curriculum. We analyze 1-10 grade mathematics textbooks and compare the 7th national mathematics curriculum with the 6th national mathematics curriculum.

키워드

참고문헌

  1. 교육인적자원부 (1997). 제 7차 수학과 교육과정
  2. 교육인적자원부 (2002). 1-6단계 수학교과서와 수학익힘책
  3. 금성출판사 외 15종 (2002). 7-10 단계 수학교과서 16종
  4. 김미경, 허명회 (1995). 윷의 확률, <한국통계학회 춘계학술발표회 논문집>, 91-96
  5. 박진경, 박흥선 (1996). 윷의 확률 추정에 대하여, <응용통계연구>, 9, 83-94
  6. 이상복 (2004). 중등교과과정에서 통계교육의 문제, 한국통계학회 통계교육상담연구회 워크샵
  7. 장대흥, 박용범, 이혜영 (2000). A study on probability and statistics education in middle school's mathematics textbooks in Korea, <한국통계학회논문집>, 7, 337-355
  8. 채경철, 이충석 (1995). 14면 주사위 확률에 대한 역학적 고찰, <응용통계연구>, 8 , 179-185
  9. 허영회 (1994). 14면 주사위의 확률, <응용통계연구>, 7, 113-119
  10. Rao, C. R.(2003) 혼돈과 질서의 만남, 이재창, 이우선 공역, 나남, 서울