The Actual Status of Physics Teachers' Perception on the Concept of Radiation

물리 교사들의 방사선 개념에 대한 인식 실태

  • Park, Sang-Tae (Institute Science Education of Kongju National University) ;
  • Choi, Hyuk-Joon (Institute Science Education of Kongju National University) ;
  • Kim, Jun-Tae (Institute Science Education of Kongju National University) ;
  • Jung, Ki-Ju (Institute Science Education of Kongju National University) ;
  • Lee, Hee-Bok (Institute Science Education of Kongju National University) ;
  • Yuk, Keun-Cheol (Institute Science Education of Kongju National University)
  • 박상태 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 최혁준 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 김준태 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 정기주 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 이희복 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 육근철 (공주대학교 과학교육연구소)
  • Published : 2005.09.30

Abstract

Students obtain most concepts through textbooks, and teaching-learning activities between teachers and students. Accordingly, if science teachers already have misconceptions they will inevitably affect students' scientific concept. This study found many problems in teachers' cognition on the concepts of nuclear radiation. Because 12th grade physics II is classified as an optional subject in the 7th curriculum, teachers have few chances to teach it and, more importantly, have difficulty in teaching it because of the need to prepare students for the university entrance examination. The concept of radiation must be taught correctly because of its emergence in the 'environment' unit of 10th grade Science. Finally, results from this study can help science teachers teach these difficult concepts more correctly. In addition, results can also be useful in in-service retraining programs.

학생들은 과학 내용을 교과서를 통해서 학습하기도 하지만, 대부분 교사와 학생간의 교수-학습 활동을 통해서 개념을 획득한다. 따라서 과학 교사가 잘못된 개념을 가지고 있게 되면 이는 직접적으로 학생의 개념 획득에 영향을 주게 된다. 그러나 본 연구의 결과에 의하면 불행히도 방사선 개념에 있어서 많은 문제점을 안고 있는 것으로 조사되었다. 제 7차 교육과정에서 12학년 물리 II는 물리 I을 선수과목으로 이수한 다음에 이수하는 심화선택과목이기 때문에 물리교사라 할지라도 현재 학생들이 물리 II과목을 기피하는 상황에서 방사선 개념에 대한 학습지도 경험이 부족한 경우가 많으며, 특히 12학년의 제일 마지막 단원에서 다루고 있기 때문에 대학수학능력시험 준비 등의 이유로, 수업이 제대로 이루어지지 않으므로 인해 교사들의 수업 준비도 소홀히 되는 경우가 많다. 그러나 방사선 개념은 10학년의 공통과학 '환경'단원에서도 등장하고 있는 개념이므로 명확히 정립해야 할 개념임에 틀림없다. 어렵고 명확히 정립되어 있지 못한 개념을 해결하기 위해 교사 재교육 연수 프로그램 활용 등 여러 가지 방법이 있을 수 있겠지만, 교사 스스로 이러한 문제점을 해결하려는 노력이 없는 한 효과적인 성과를 거두기는 어렵다.

Keywords

References

  1. 국동식 (2003). 온실효과 개념에 대한 오개념 원인으로서의 10학년 과학교과서 분석. 한국과학교육학회지, 20(5), 592-598
  2. 권재술, 김범기 편저 (1993). 과학 오개념 편람. 한국교원대학교 물리교육연구실
  3. 박승재, 조희형 (1999). 교수 학습이론과 과학교육. 서울 교육과학사
  4. 최경희, 장현숙, 조희형 (2003). 과학의 사회성과 윤리적 특성에 대한 여고생들의 인식 물리 영역의 소음과 방사능 단원을 중심으로. 새물리, 46(1), 10-17 https://doi.org/10.1007/BF03030295
  5. 최승일, 조희형 (1987). 고등학교 생물 I의 세포분열, 생식 수정 개념에 대한 오인 분석. 한국과학교육학회지, 7(1), 19-31
  6. 한국원자력연구소 (1999). 방사선장해방어. 한국원자력연구소 원자력연수원
  7. 허성구 (1979). 고교물리과정에서의 방사능붕괴의 지도에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문