Cognition of Students Gifted in Science on Pseudo Science

사이비과학에 대한 과학영재들의 인식

  • Published : 2005.06.30

Abstract

In this thesis, the cognition of students gifted in science on pseudo science was studied in order to acquire basic data to develop a learning program. As a first step, the difference of cognition on pseudo science between science-gifted students and general students in elementary, middle and high schools was studied. Findings revealed that science-gifted students had more negative thought on pseudo science than general students. In addition, there was no progress in their cognition on pseudo science as entered higher grades. Secondly, the cognition of students in a science high school, three times over a 6-month period, was studied. Through this study, it was found that student concepts of pseudo science was not firm, and it is quite possible to induce students to think logically and rationally with the help of a well-organized learning program. Lastly, the factors that might affect student ideas on pseudo science were researched. Students were affected by media such as television and books and also by personal experience. Therefore, students should be trained to correctly judge information presented in the media as authentic or false. Moreover, they should also be provided chances to look back on positive astrological experiences.

과학교등학교 학생을 대상으로 사이비과학에 대한 태도 학습 프로그램을 개발하기 위한 기초 연구로서 사이비과학에 대한 과학영재 학생들의 인식을 조사하였다. 이를 위해 먼저 초, 중, 고등학교에서 일반 학생과 과학영재아의 인식 차이를 조사하였다. 그 결과, 일반 학생에 비해서 과학 영재학생이 사이비과학에 대해 더 부정적인 사고를 가지고 있으나 학년이 올라가더라도 인식의 진전이 거의 없다는 것을 확인하였다. 다음으로는 6개월 동안 3번에 걸쳐 과학고등학교 학생들의 생각 변화를 조사하였는데, 이 조사를 통해 사이비과학에 대한 학생들의 생각이 견고하지 않으며 적절한 지도과정을 통해 합리적 논리적 사고를 하도록 유도하는 것이 가능할 것이라는 결론을 얻었다. 마지막으로 학생들의 사이비 과학에 대한 생각에 영향을 끼치는 요소를 조사하였다. 학생들의 사고 형성에는 TV나 서적과 같은 매체와 함께 개인의 경험이 큰 영향을 끼치는 것으로 드러났다. 따라서 매체에서 제공되는 정보의 진위를 판단하는 훈련이 필요하며 특히 점성술과 관련해서 학생들이 지속적으로 가졌던 긍정적 경험을 다시 돌아볼 수 있도록 유도하는 활동을 제공하여야한다는 결론을 얻었다.

Keywords

References

  1. 강건일 (2002). 과학의 상보성 원리, 참과학
  2. 강건일 (2001). 강박사의 초과학 산책(상), (하). 참과학
  3. 김학수 (1999). 공공과학과 과학 커뮤니케이션 과정 연구. 한국언론학보, 43(3), 79-110
  4. 김동규 (1998). 한국 신문의 과학기술 보도분석. 한국언론학보, 42(2), 5-93
  5. 제임스 랜디 (2003). 박인희 옮김. '폭로(The Faith Healers)'. 산해 [원서: Randi. J. (1989). The Faith Healers. Prometheus Books]
  6. 찰스 윈.아서 위긴스 (2003). 김용완 옮김. '사이비 사이언스(Pseudo Science)' 이제이북스 [원서: Wynn. C. & Wiggins. A. (2001). Quantum Leaps in Wrong Direction:Where Real Science Ends...and Pseudoscience Begins. National Academy Press]
  7. 조르주 샤르파크 (2002). 임호경 옮김. '신비의 사기꾼들 (Devenez Sorciers. Devenez Savants)' 궁리[원서: Charpak. G.. Broch. H. (2002). Devenez sorciers. devenez savants. Odile Jacob]
  8. 칼세이건 (2001). 이상헌 옮김. '악령이 출몰하는 세상(The Demon-Haunted World)'. 김영사 [원서: Sagan. Carl (1997). Demon-Haunted World : Science as a Candle in the Dark. Ballantine Publishing Group]
  9. 칼 포퍼 (2002). 이한구 옮김. 과학적 지식의 성장(The Growth of Scientific Knowledge). 민음사[원서: Popper. K. (1969). Conjectures and refutations: The growth of scientific knowledge. Routledge & K. Paul]
  10. Earle. S. (2003). Project Atlantis - an exercise in the application of earth science to a critical examination of a pseudoscience hypothesis. Journal of Geoscience Education, 51(3), 290-3
  11. Franklin, James (2000). Thomas Kuhn's irrationalism. http://www.newcriterion.com/archive/18/jun00/kuhn.htm
  12. Kallery. M. (2001). Early-Years Educators' Attitudes to Science and Pseudo-Science: The Case of Astronomy and Astrology. European Journal of Teacher Education, 24(3), 329-331 https://doi.org/10.1080/02619760220128888
  13. Losh. S., Tavani.C., Njoroge. R., Wilke.R. & McAuley. M. (2003). What does education really do? The Skeptical Inquirer, 27(5), 30-33
  14. McManus. Kevin K. (2004). Pseudoscience. Industrial Engineer, 36(3), 20-22
  15. NSTA (2003). NST A recommends. The science teacher, 70(6), 100-102
  16. Reiser. F. (2004). Alternative Medicine and the Biology Departments of New York's Community Colleges: A Survey. The Skeptical Inquirer, 28(5), 46-48
  17. Romey. K. M. (2003). Pseudoscience in Cyberspace. Archaeology, 56(3), 51-54
  18. Shermer. M. (2003). Candle in the dark. Scientific American, 289(5), 43-45
  19. Smith. P. (2003). NSTA recommends. The Science Teacher, Quantum Leaps in 70(6), 103-104
  20. Wynn. C. & Wiggins. A.(2001). Quantum Leaps in Wrong Direction: Where Real Science Ends and Pseudoscience Begins. National Academy Press
  21. The Skeptic's Dictionary http://www.rathinker.co.kr-/skeptic/pseudosc.htmI
  22. Archaeology v.56 no.3 Pseudoscience in Cyberspace Romey, K.M.
  23. Scientific American v.289 no.5 Candle in the dark Shermer, M.
  24. The Science Teacher, Quantum Leaps in v.70 no.6 NSTA recommends Smith, P.
  25. Quantum Leaps in Wrong Direction: Where Real Science Ends and Pseudoscience Begins Wynn, C.;Wiggins, A.
  26. The Skeptic's Dictionary