A study on chemical properties of soil in roadside trees of Daejeon city

대전시 가로수 식재지 토양의 화학적 특성에 관한 연구

  • Go, Sohyeon (Division of Environmental Science and Forest Resources, College of Agriculture and Life Sciences) ;
  • Park, Gwansoo (Division of Environmental Science and Forest Resources, College of Agriculture and Life Sciences) ;
  • Gang, Gilnam (Chungnam Forest Environment Research Institute) ;
  • Bang, Byunguk (Daejeon Metropolitan City) ;
  • Kim, Dongil (Division of Environmental Science and Forest Resources, College of Agriculture and Life Sciences)
  • 고소현 (충남대학교 농업생명과학대학 환경임산자원학부) ;
  • 박관수 (충남대학교 농업생명과학대학 환경임산자원학부) ;
  • 강길남 (충남산림환경연구소) ;
  • 방병욱 (대전시청) ;
  • 김동일 (충남대학교 농업생명과학대학 환경임산자원학부)
  • Published : 2005.06.30

Abstract

This study was carried out to examine the effect of heavy traffic on chemical properties of soil in roadside trees of Daejeon city. Soil samples at 0~10cm and 10~30cm depths were collected from soil of the roadside trees, Platanus occidentalis, and Ginko biloba, Soil pH in heavy traffic regions were around 7.0 at 0~10cm and 10~30cm soil depths because of spraying of calcium chloride for snow moving. The concentrations of Fe, Cd, Cu, Zn, and Pb in soil were higher in heavy traffic regions(Daejeon Station and Daehwa Industrial Complex) than in light traffic region (Chungnam National University). The result could be from rubbing and wear of car tire and metals when they travel.

본 연구는 교통량이 가로수 식재지 토양의 화학적 특성에 미치는 영향을 파악하기 위하여 실시되었다. 이를 위해 대전시에 위치한 은행나무와 양버즘나무 가로수 주변 토양의 화학적 특성을 조사 분석하였다. 교통량이 많은 지역의 토양 pH는 7.0 내외로 높게 나타났으며, 이는 제설용으로 살포되고 있는 염화칼슘이나 콘크리트로부터 용해되어 흘러나오는 알칼리성분 및 염기성 분진 때문으로 사료된다. 토양 중 Fe, Cd, Cu, Zn, 그리고 Pb 농도는 충남대학교 지역에서 보다 교통량이 많은 대전역전과 대화공단지역에서 높게 나타났다. 이와 같은 결과는 자동차의 타이어 및 부품의 합금 등으로 이용된 물질들이 도로 주행 시 마찰 또는 마모되어 도로주변으로 배출되었기 때문으로 사료된다.

Keywords