A Study on Information Graphics in the Middle School Social Studies Textbooks

  • Lee, Sang-Bock (Dept. of Information & Statistics, Catholic University of Daegu)
  • Published : 2005.08.31

Abstract

The purpose of this qualitative case study is to understand how the idea of data view and information graphics is used in the social studios middle school textbooks. Data were collected through national curriculum documents and social studies middle textbooks for 7-9 grades. We set up three questions for this studies; what kinds of information graphics are used in the textbooks, how the graphics are organized in the social studies middle school, and how the 7th social studies curriculum is related with the 7th national mathematics curriculum. Through the data analysis, we found that 1) Photographs, illustrations, information maps, etc., are used and frequencies of their usages are in descending order, 2) double lines graphs, circle graphs, and stripe graphs nip often adopted for the comparison of populations, 3) the relation of the two subjects curricula is not so good, especially in the curriculum steps of information mads scatter diagrams, and comparison of populations. Finally we suggest that new web site of data view or information graphics be provided for two curricula, workshop of information graphics are needed for social studies teachers.

Keywords

References

  1. 제7차 사회과 교육과정 교육인적자원부
  2. 한국수학교육학회지 시리즈 A v.7 그래픽 계산기를 활용한 확률.통계 교육의 개선 방안 권오남;김래영;박지현
  3. 한국교육과정평가원 교육광장 no.12월 제7차 교육과정에 따른 중등학교 교과용 도서 검정: 2000년대초의 검정 교과서 특징과 과제 김정호
  4. 사회과 통합 교육과정: 지리, 역사, 일반사회와의 관계;사회과교육과정 기초연구 전문가초청 세미나 자료집 류제명
  5. 데이터 탐색법 안성진
  6. 통계학연구 한국통계의 현황과 장래-통계교육 윤기중
  7. 응용통계연구 v.18 no.1 수학 I 검정교과서 확률통계 영역에 대한 연구 이상복;손중권;정성석
  8. 한국데이터정보과학회, 춘계학술발표논문집 제7차 교육과정속의 통계교육 이상복
  9. 한국통계학회 통계교육 상담연구회 워크샵 중등교과과정에서의 통계교육의 문제 이상복
  10. 응용통계연구 v.18 no.1 제7차 수학과 교육과정에 따른 1-10 단계 확률 및 통계 단원 분석 장대흥;이효정
  11. 중학교 사회 2 (주) 교학사
  12. 중학교 사회 1, 3 (주) 금성출판사
  13. 중학교 사회 1, 2, 3 (주) 도서출판 디딤돌
  14. 중학교 사회 1 (주) 중앙교육진흥연구소
  15. 사회과 교육과정 개정의 기본 방향 모색 한국교육과정평가원
  16. Graphical Methods for Data Analysis Chambers, J.M.;Cleveland, W.S.;Kleiner, B.;Tukey, P.A.