Development of pLMIS based on SCORM for Personalized Learning

맞춤형 학습을 위한 SCORM 기반 pLMIS 개발

  • 전창영 (원광대학교 정보.컴퓨터 교육학과) ;
  • 정석태 (원광대학교 전기.전자 및 정보공학부) ;
  • 주수종 (원광대학교 전기.전자 및 정보공학부) ;
  • 한성국 (원광대학교 전기.전자 및 정보공학부) ;
  • 정영식 (원광대학교 전기.전자 및 정보공학부)
  • Received : 2005.08.20
  • Accepted : 2005.10.06
  • Published : 2005.11.30

Abstract

Today the web-based learning management information systems are developed as forms of many ordered learning information systems acting up to the personal characteristics, but the previous systems have difficulty in their mutual working, maintaining, and repairing between the systems, because of their one-sided "push" method or reuse of the contents. Also they were not managed together having the dissimilar learning management systems each. Therefore, I made up for the weak points of the previous systems and embodied the international standard SCORM-based ordered learning management information systems. After adapting to sequencing contents, all systems are supplied; giving lectures, solving the problems, evaluating the learners and the function of successive personalization learning based on the result of the learner evaluation systems.

오늘날 웹 기반 학습 관리 정보시스템은 학습자의 개인 특성에 부응하는 많은 맞춤형 학습 정보시스템들이 개발되고 있다. 그러나 기존의 시스템들은 일방적인 푸쉬(push)방식이거나 혹은 컨텐츠를 재사용 하고 있어 시스템간 상호 운용성 및 유지 보수가 되지 않으며, 서로 이질적인 학습관리 시스템으로 학습관리 정보 체계가 상이하여 통합 관리가 되지 않았다. 이에 본 논문에서는 기존 시스템들의 단점을 보안하고 국제표준 SCORM 기반 맞춤형 학습 관리 정보 구현하였다. 시퀀싱한 컨텐츠를 적용하여 강의, 문항풀이를 하며 학습자를 평가하는 시스템과 그 결과를 바탕으로 계속적인 맞춤형 학습 기능을 제공한다.

Keywords