프로그램 요소를 이용한 창의성 신장 교재 개발 연구

A Study of Developing Teaching Material to Improve Creativity with Program Elements

  • 김종훈 (제주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김종진 (서울정보기능대학 컴퓨터게임과) ;
  • 정원희 (제주인화초등학교)
  • 투고 : 2005.06.07
  • 심사 : 2005.09.04
  • 발행 : 2005.09.30

초록

지식 위주의 암기교육에서 지식 활용을 위한 창의성 교육으로 교육이 변화하면서 컴퓨터 교육 또한 창의성 교육에 중점을 두게 되었다. 그러나 지금까지 개발된 초등학교 컴퓨터 교재들은 창의성을 향상시키는데 부족함이 있다. 그리고 컴퓨터 프로그램 교육에 대한 연구들은 영재 교육에 대한 연구에 불과하다. 이에 본 연구에서는 일상생활 속에서 발견될 수 있는 컴퓨터 프로그램 요소를 소재로 초등학교 학생들을 위한 컴퓨터 교재를 개발하였다. 프로그램 요소를 바탕으로 20가지 교육주제를 만들어 교재를 개발하였으며, 창의성을 향상시키는데 목표를 두었다. 그리고 실제 초등학생을 대상으로 개발된 교재 내용을 교육한 후 학생들의 창의성을 향상시킬 수 있는지 검증하였다.

The education has changed from the memory education for knowledge to the creativity education. Education of computer has attached importance to teach the creativity. But it till now developed materials are short improvement of the creativity. Especially studies of computer program education are no more than studies of education for genius. Hereupon I developed the teaching material for elementary students with computer program elements by matters in daily life. It has 20 subject in program elements, the aim is improvement of the creativity. After I taught students with developed teaching material, prove the creativity of students has improved.

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