An Exploratory Study on the Employee's Ethical Perception and Ethical Value of Distribution Corporate

유통기업 종업원의 윤리의식과 윤리적 가치에 관한 탐색적 연구

  • Lee, Hyung-Seok (Division of Digital Business Administration, Sahmyook University)
  • Published : 2006.04.30

Abstract

This study analyzed employee's ethical perception and the ethical value of corporate between domestic distribution corporate and foreign distribution corporate. Although the perception of ethical management is lower and the introduction time was late as compared with those of distribution corporate of developed country, the results of research shows employee's ethical perception and ethical value of domestic discount store are higher than those of foreign discount store respectively. These findings explain the product of their efforts to excercise the corporate ethics, ethical platform, ethical programs etc.

본 연구는 국내 할인점과 외국계 할인점에 종사하고 있는 종업원들의 윤리의식과 기업의 윤리적 가치에 관해 분석하였다. 지금까지 외국 기업에 비해 윤리경영에 대한 인식이 상대적으로 낮고 도입시기도 늦었지만, 분석결과 국내 할인점 종업원들의 윤리의식이 외국계 할인점에 종사하는 종업원들 보다 높은 것으로 나타났다. 또한 기업의 윤리적 가치에 관해서도 국내 할인점이 외국계 할인점보다 높게 나타났다. 이는 그동안 국내의 각 기업들이 윤리 현장, 윤리경영강령과 같은 윤리경영의 실천을 위해 많은 노력을 기울여온 결과로써 종업원들의 윤리의식 뿐만 아니라 자신의 기업이 윤리적 가치를 중시한다는 것을 느낀 결과라고 할 수 있다.

Keywords