Suggestion of Implementing "Assessment of Mathematics Learning" Class for Educating Prospective Teachers

학생평가 전문성을 갖춘 수학교사 양성을 위한 "수학학습평가" 강좌의 교육 내용과 방법에 대한 제안

  • Published : 2006.09.30

Abstract

Teacher's competence in student assessment is an essential ability to mathematics teachers and should be improved qualitatively. This study suggests how college of education should make efforts in educating prospective teachers who will have competence in student assessment. First, $\ulcorner$Assessment of Mathematics Learning$\lrcorner$ must be set as a required subject. Second, the contents of the subject should be consisted to improve the competence of the prospective teachers in student assessment. Therefore, the contents based on the standards of teacher's competence in student assessment are suggested in this paper. Third, teaching methods should be practiced by using exemplary samples of teacher's assessment on students in addition to lecture.

학생평가 전문성은 교사들에게 실질적으로 필요한 능력이며 그 질적 제고에 대한 요구가 사회적으로 증대되고 있다. 본 연구는 사범 대학에서 학생평가 전문성을 갖춘 수학 교사를 양성하기 위하여 어떤 노력이 필요한지를 제안하고자 했다. 이를 위해 사범대학에서의 평가 관련 강좌 개설의 현황을 조사하였고, 현장 교사들이 학생평가 활동에서 어떤 어려움이 있는지를 면담을 통해 살펴보았다. 그리고 국가 수준에서 제시된 교사의 학생평가 전문성 기준에 비추어 예비교사들이 알아야 할 교육 내용을 제안하고 그 교육 방법을 논하였다. 수학학습평가 강좌는 교과교육학의 필수 과목으로 수학 교사들이 현대 수학교육이론에 더하여 학교 현장에서 실제 업무를 수행할 수 있도록 개설되어야 할 것이다.

Keywords