A Study on the effect of Spectrum difference between Cellular and PCS from Mobile Telecommunication Customer's perspective

  • Published : 2006.12.31

Abstract

The purpose of this study lies in understanding how the spectrum assigned for each mobile operator affects the consumers of mobile service. For this purpose, we have observed the change of path coefficient in the structural equation, using control variables. However, the structure of the mobile service market in Korea has become fixed. Considering this tendency and the conclusion of this study, the 'lock-in effect' occurs seriously in the mobile service market in Korea. It can be explained by the fact that CS(Customer Satisfaction) of the cellular subscribers little affects customer loyalty but the market dominance of the cellular service in the actual market has continued for a long time. In this study, we figured out a strong prejudice about call quality, which is caused by spectrum difference among competitors. Cellular subscribers tends to believe that call quality of their cellular service is better than that of PCS. In addition, we found that PCS operators can catch customer's retention by investment into network in order to increase call quality.

국내 이동통신 서비스 제공업체는 하나의 셀룰러 사업자, 두개의 PCS 사업자가 있다. 국내 이동통신 시장의 특징으로서 셀룰러 사업자가 가입자 기준 시장 점유율 50% 이상을 장기간 점유하고 있다. 또한, 2004년 셀룰러 사업자의 당기 순이익 기준 시장 점유율은 80%를 상회하고 있다. 따라서 이러한 시장 구조의 원인을 규명하는 것은 의미 있는 연구라 하겠다. 셀룰러 사업자가 할당받은 주파수 대역의 특징으로 망 구축에 투자하는 비용측면에서 우위에 있음을 상기해 보았을 때, 우리는 할당받은 주파수 대역과 기업 성과에 어떠한 관계가 있음을 유추해 볼 수 있다. 이를 증명하기 위해 우리는 소비자의 관점에서 고객 만족도가 고객 재 가입의향에 긍정적 영향을 끼쳐 소비자의 재가입 행동이 결정되는 연구 모형을 무선인터넷 만족도, 가격 만족도, 부가 서비스 만족도, 통화 품질 만족도, 경쟁사의 이미지를 반영하여 구성하였다. 이 연구모형에 통제변수로서 이동통신사별 할당 주파수 사용 대역이 상이함에 대한 인지를 통제변수로 사용하여 이의 영향을 함께 판별해 보았다. 본 연구의 목적은 1) 이동통신 소비자 재가입 행동을 결정짓는 요인들간 관계를 분석하고, 2) 할당된 주파수 대역이 소비자 재가입 행동에 미치는 영향을 규명하며, 3) 연구 모형을 구조방정식을 사용하여 검정하는 것이다. 구조방정식은 변인들간의 상호 관계를 밝혀내는데 유용한 방법이라고 할 수 있으므로 본 연구에 적용되었다. 연구의 함의와 한계에 대해서는 본론에서 언급하고자 한다.

Keywords