A Critic Analysis on the Plan to Record Student's Academic Achievement in School Life Document

2008학년도 이후 대학입학제도 개선안에 따른 학교생활기록부 교과성적 기록방식의 비판적 검토

  • Received : 2005.10.18
  • Accepted : 2006.08.10
  • Published : 2006.08.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the current student assessment plan of subject domain and to propose ways to improve it. This study analyzed the history of our student assessment plan of subject domain and overviewed the student assessment cases of several countries. And then researchers discussed the improvement plans of student assessment of subject domain. The results of this study are as follows. First, we need to enlarge the use of detailed subject-ability record space or to assess student's subject-related ability according to subordinate perspectives of subject. Second, we need to establish the desirable evaluation-perspective and to develop absolute evaluation criteria of each subject and unit. Third, we need to diffentiate the scores of differentiated test items or equate the scores of differentiated groups.

Keywords

References

  1. 강승호, 학교현장에서의 수행평가 실시상의 문제점과 정착방안, 교육평가연구, 14(1), pp.1-21, 2001
  2. 교육인적자원부, 학교교육 정상화를 위한 2008학년도 이후 대학입학제도 개선방안(시안). 2004. 08. 2004
  3. 교육인적자원부, 공교육 정상화를 통한 사교육비 경감대책-질의.응답 자료-, 2004. 02. 17. 2004
  4. 교육인적자원부, 훈령 제616호에 따른 초등학교.중학교.고등학교 학교생활기록부 전산처리 및 관리지침 전문 및 해설, 2001
  5. 교육부, 초.중등 학교 교육 과정 -국민 공통 기본 교육 과정-, 1997
  6. 국제신문, 고교 '내신 부풀리기' 기준 확정, 2005. 02. 04
  7. 김명숙, 국가수준 학업성취도 평가 연구의 주요 쟁점과 발전 방향. 교육평가 연구, 16(1), pp.241-264, 2003
  8. 김신영, 현장교사의 평가전문성 연구, 교육평가연구, 15(1), pp.67-85, 2002
  9. 김석우, 김정섭, 정성아, 수준별 교육과정의 효율적 운영을 위한 학생평가 방안 연구, 교육과정연구, 22(1), pp.45-74, 2004
  10. 김수천, 김두정, 김재춘, 제7차 교육과정 적용 대비 학교생활기록부 보완 방안, 교육부 교육정책 연구과제 보고서, 2000
  11. 김재춘, 수준별 이동수업: 실행의 기본 조건, 한국교육개발원 연구자료 RM 2004-43, 수준별 이동 수업 내실화와 학교 교육의 질적 향상, pp.1-17, 2004
  12. 김재춘, 수준별 이동수업의 활성화를 위한 대안 탐색, 한국교육개발원 연구자료 RR 2004-7, 수준별 이동수업 내실화 방안 연구, 2004.
  13. 김재춘, 박소영, 손민호, 학교생활기록부 전산처리 및 관리지침 개선방안 연구, 교육인적자원부 교육정책연구 보고서 2004-일-03, 2004
  14. 박경미, 수준별 이동 수업을 위한 교육과정 및 교과서 개선 방안에 대한 토론, 한국교육개발원 연구자료 RM 2004-43, 수준별 이동 수업 내실화와 학교 교육의 질적 향상, pp. 43-45, 2004
  15. 박순경, 수준별 이동수업을 위한 교육과정 및 교과서 개선 방안, 한국교육개발원 연구자료 RM 2004-43, 수준별 이동 수업 내실화와 학교 교육의 질적 향상, pp.19-39, 2004
  16. 백순근, 수행평가 정책의 문제점 및 개선 방안, 황정규 편, 한국 교육평가의 쟁점과 대안, 교육과학사, pp.201-231, 2000
  17. 성태제, 교육평가의 변화와 역할, 황정규 편, 한국 교육평가의 쟁점과 대안, 교육과학사, pp.39-56, 2000
  18. 소경희, 채선희, 정미경, 교육과정.교육평가 국제비교 연구(II), 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2000-6-1, 2000
  19. 이화진, 허경철, 조덕주, 소경희, 부재율, 김성기, 제7차 교육과정의 성공적인 정착을 위한 후속 지원 연구: 수준별 교육과정 운영 및 평가 방안을 중심으로, 교육정책연구 보고서 2000-일-23, 2000.
  20. 전우홍, 양정호 , 수능제도 개선을 통한 지역간 교육격차 해소방안 연구, 2004 한국교육평가학회 춘계 학술대회 자료, 2004
  21. 한국교육과정평가원, 국가 교육과정에 근거한 평가기준 및 도구개발 연구(총론), 연구 보고 RRE 98-3-1, 1998
  22. 허경철, 국가수준 교육성취도 평가의 과제와 전망, 황정규 편, 한국 교육평가의 쟁점과 대안, 교육과학사, pp.295-317, 2000
  23. 허경철, 김성숙, 김신영, 백순근, 조덕주, 채선희, 초.중등학교 학교생활기록부 개선 방안 연구. 교육부 정책연구 보고서, 1999
  24. 허경철, 조덕주, 생활기록부의 서식과 기입요령, 서울: 교육과학사, 1991
  25. 허숙, 학교교육과 교육평가의 논리: 인간교육의 과제, 황정규 편, 한국 교육평가의 쟁점과 대안, 교육과학사, pp.21-37, 2000
  26. Goacher, B. J., School Records and Reports, Walberg, H. J. & Haertel, G. D. (ed.) The international encyclopedia of educational evaluation, New York: Pergamon Press, Inc., 1990
  27. Schaffer, W. D., Assessment Literacy for teachers, Theory in Practice, 32(2), pp.118-126, 1993 https://doi.org/10.1080/00405849309543585
  28. Stiggins, R. J., Relevant classroom assessment trainging for teachers, Educational Measurement: Issues And Practice, 10(1), pp.7-12, 1991
  29. www.moe.go.kr, 학교교육 정상화를 위한 2008학년도 이후 대학입학제도 개선방안(시안), 2004, 08