The Evaluation on the Execution Results of Middle School Educational Officials' Promotion Policy in Busan Metropolitan City

부산광역시 중등학교 교육공무원 승진정책의 집행결과 평가

  • Received : 2006.05.22
  • Accepted : 2006.07.24
  • Published : 2006.08.31

Abstract

This study has been made to see how much the execution results of the promotion policy for middle school teaching staffs succeeded for education development. The objects of the study are 70 physical education teachers in middle school in Busan, 2005, and the method is through questionnaires. The aim of the study is to grasp the propriety, the suitability, the effectiveness, the efficiency and the correspondence on the execution results of the promotion policy of middle schools' educational officials, and to refer to them at the policy. The conclusions are as follows:1. As to the propriety of promotion policy, it shows to have 65.8% support, so the aim selection proves not to be much unreasonable. 2. As to the suitability, it shows to have 52.5% support, so the selection of the policy ways for practicing the policy aim proves to be a little unsuitable. 3. As to the effectiveness, it shows to have 70.7% support, and the rate of support is the highest of the change factors of evaluation, so it proves to be very successful in the achievement of policy aim. 4. As to the efficiency, it shows to have 63.8% support, so the policy drive activity proves to be inefficient. 5. As to the correspondence, it shows to have 46.2% support, and it is the lowest mark of the change factors of evaluation. Therefore it proves that the favor-receiver, the physical education teachers have very low degree of good feeling.

Keywords

References

  1. 권오분, 전문성 신장을 위한 교원 승진제도 개선 에 관한 연구, 미간행 석사학위논문, 홍익대학교 교육대학원, 2003
  2. 김운태, 교육행정학, 배영사, p.256, 1983
  3. 김운태, 행정학원론, 배영사, p.256, 481, 1985
  4. 김원길, 교육공무원 승진제도에 관한 연구, 미간행 석사학위논문, 관동대학교 교육대학원, 1998
  5. 김형섭, 교원승진에 관한 교사의 인식, 미간행 석사학위논문, 동양대학교 교육대학원, pp. 26-33, 2003
  6. 교육법전편찬회, 교육법전, 교학사, p.13, 2004
  7. 노화준, 정책평가론, 법문사, pp.13-14, 38-39, 1988
  8. 민병제, 교육정책 종합평가모형 개발을 위한 연 구, 미간행 박사학위논문, 중앙대학교 대학원, pp.48-51, 2002
  9. 방인혁, 중등교원 승진제도의 개선 방안에 관한 연구, 미 간행 석사학위논문, 한서대학교 교육 대학원, p.62, 2004
  10. 배종근, 정태범교육행정. 교육경영, 정민사, pp. 49-50, 1986
  11. 부산광역시교육청, 정책홍보실 자료, 검색일 2005년 12월22일, 웹주소 http://www.pen. go.kr/statics/main.html, 2005
  12. 엄한주, 심리검사지 개발 및 분석에 관한 고찰, 한국심리학회 편, pp.45-82, 1996
  13. 이건표, 현행 교원승진규정에 관한 교원의 인식 분석, 미간행 석사학위논문, 안양대학교 경영 행정대학원, p.24, pp. 26-28, 2003
  14. 이종열, 정책학원론, 대왕사, p.430, 1988
  15. 유희정, 수요자의 입장에서 본 보육정책, 한국여성개발 연구소 논문집, pp.18-19, 240-13, 1999
  16. 정정길, 정책평가, 법영사, pp. 618-619, p.527, 1987
  17. 하영재, 교육공무원 승진제도에 관한 중학교 체육교사의 정책수요 평가, 미 간행 석사학위논문, 부경대학교 교육대학원, 2005
  18. Dunn, William N, Public Policy Analysis Englewood Cliffs, Prentice-Hall Inc, p. 343, 1981